Nyheter

10 000:e dumpern (ADT) från Doosan

I februari 2023 firade Doosan produktionen av den 10 000:e dumpern (ADT) från företagets fabrik i Elnesvågen utanför Molde i Norge. Det är den första maskinen i Europa som officiellt bär färgerna för företagets nya DEVELON-märke.

Förutom DEVELON-varumärket har den 10 000:e ADT också en extra speciell design, som går tillbaka till ADT-seriens ursprung. En tid långt före Doosan och till och med Moxy-eran, tillbaka till Viking ADT-modellen, varav 12 tillverkades av företaget Øveraasen under tiden innan Moxy tog över produktionen. Detta känns igen av ett vikingaskeppsmotiv på bakluckan på den 10 000:e enheten, en DEVELON DA45-7-modell.

Genom åren har ett antal olika ADT-modeller producerats hos Molde, inklusive D15, 5222B, 6225B, 7235, MT40, MT41, DA40 och nu, dagens modeller, DA30-7 och DA45-7. Rosendal Maskin AS, auktoriserad återförsäljare för Norge, har levererat ADT sedan 1987, och har levererat totalt nästan 500 av de 10 000 som hittills producerats! Enligt Molde fabrikschef, Jan Roger Lindset, har den 10 000:e ADT med produktionsnummer 851951 köpts från Rosendal Maskin AS av Rental Group i Norge.

Tillverkningen startade vid Moldefabriken 1972 när verksamheten hette Glamox. Sedan dess har varumärket haft en rad namn som Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks, Moxy Engineering och 2008 ändrades namnet till Doosan när den sydkoreanska tillverkaren köpte fabriken och produkten. 2021 köpte Hyundai Heavy Industries sortimentet av Doosan anläggningsutrustning inklusive ADT-linjen, och företagets namn ändrades till Hyundai Doosan Infracore (HDI).

Det finns för närvarande 150 anställda vid fabriken i Elnesvågen, men med både DEVELON och Hyundai ADT som nu tillverkas i fabriken förväntas personalstyrkan expandera för att möta en förväntad tillväxt på 40 % i produktionen.

DEVELON ADT-serien – Bästa prestanda i klassen

DEVELON ADT-serien omfattar två 6×6-modeller – DA30-7 och DA45-7 Steg V-kompatibla maskiner – DA30-7 har en nyttolast på 28 ton, medan den för DA45-7 är 41 ton. Sortimentet utökades vid Bauma 2022 med lanseringen av en ny 4×4-version av DA45-7 ADT, avsedd att konkurrera med stela dumper (RDT) i 40-tonsklassen.

Liksom alla DEVELON ADT:er har DA30-7 och DA45-7 modellerna ett ledat gångjärn placerat bakom vridringen för att ge lika viktfördelning till framaxeln även under maximal styrled. Detta i kombination med en fritt svängande bakre tandemboggi säkerställer lika viktfördelning till varje hjul och garanterar permanent 6-hjulskontakt och drivning för jämn kraftfördelning och utmärkt prestanda, särskilt i svår terräng som mjuk mark, ojämna ytor, mycket branta sluttningar, snäva svängar eller en kombination av alla dessa svåra förhållanden.

Tillsammans resulterar den främre vändpunkten, den unika tandemboggin och den sluttande bakramen i ”bäst i klassen” för tuff och mjuk terräng. Den unika karossformen och den sluttande ramen säkerställer lika lastfördelning på alla hjul, vilket gör dessa maskiner till de bästa dumperna för arbete i mjuk terräng. Ledningens utformning ger även en jämn lastfördelning på hjulen på både vänster och höger sida vid svängning, vilket är mycket viktigt för maskinernas dragkraft och stabilitet. Alla dessa enastående funktioner är tillgängliga på DEVELON Stage V DA30-7 och DA45-7 ADT-modellerna.

I den nya 4×4 ADT är den främre lastbilen och hyttenheten densamma som i den ursprungliga 6×6-modellen, med modifieringar endast på den bakre dumperenheten. Med en ZF EP8-420-växellåda är 4×4 DA45-7 en tvåaxlig ADT med dubbla hjul bak och med en dumpersektion som liknar den på RDT i 40-tonsklassen.

Överlägsen prestanda under svåra förhållanden jämfört med RDT

– Med överlägsen drift på sämre vägar, jämnare ytor och brantare terräng är syftet med vår nya 4×4-maskin att utmana RDT i 40-tonsklassen genom att tillhandahålla en dumperprodukt som levererar mycket mer än RDT, säger Beka Nemstsveridze, ADT Produktchef på DEVELON.

Förutom att prestera bättre under tuffa förhållanden för RDT, har den nya 4×4 DA45-7 ADT en bredd på mindre än 4 m för att undvika behovet av speciell transport och erbjuder en bättre svängradie än en jämförbar RDT. Den kortare svängradien och utformningen av den bakre dumperenheten, som är mer lämpad för att transportera platta och tunga stenar, ger särskilda fördelar inom gruv- och tunnelindustrin.

De senare är växande marknader för ADT, och inkluderar banbrytande, kortsiktiga gruvprojekt, stenbrott och kontraktsgruvor, särskilt de i södra Afrika, Storbritannien och Australien. Entreprenörer inom byggnads- och bulkarbeten som är involverade i vägar, dammar, flygplatser, deponier och utvecklingsprojekt är också stora användare av ADT. Tillsammans gör dessa områden ADT-marknaden till en bred och varierad sådan, vilket säkerställer en stor kundbas.

För mer information om DEVELON, besök webbplatsen:

https://eu.develon-ce.com/en/