Nyheter

Trendoraklet Per Ljungberg från Svensk Handel: ”Nu måste butikerna lära sig av e-handeln och bygga relationer”

I en tid då den digitala transformationen förändrar sättet vi handlar på, står e-handelsbranschen inför nya utmaningar varje dag. För att navigera i den snabbrörliga branschen och bibehålla konkurrenskraft, är det avgörande att vara flexibel och anpassningsbar.

Per Ljungberg, Chief Innovation Officer på Svensk Handel, är en av Sveriges främsta expert på e-handel och innovation och gästar avsnitt #9 i iCores Vlogg.

– Lönsamhet är nu i centrum i stället för tillväxt och företag som har en sund finansiell grund och fokus på kundupplevelse lyckas bäst, säger Per Ljungberg.

I intervjun diskuterar Per Ljungberg de senaste trenderna och utmaningarna inom e-handeln i Sverige och ger värdefulla insikter för företagare. Han menar på att företag måste lära sig att leva med fortsatt osäkerhet och att en väl genomtänkt datastrategi och smart dataanalys är avgörande för att lyckas. Det är viktigare än någonsin att vara kreativ och anpassningsbar för att bibehålla sin konkurrenskraft.

– Tillväxt var det som tidigare fungerade, nu är det lönsamhet som gäller. En sund finansiell grund att stå på har blivit allt viktigare, samtidigt som företag behöver vara mer kreativa i sina affärsmodeller, kanalstrategier, ledarskap och marknadsföring, säger Per Ljungberg.

Tillsammans med tekniken och digitaliseringen är varumärke, grundvärderingar och relationen till kunderna högsta prioritet. Kundupplevelsen och kundengagemanget spelar en avgörande roll för att bygga varumärket och skapa lojala kunder.

– Företag som Lyko och Axel Arigato har lyckats skapa en stark gemenskap kring sina produkter och ta sitt digitala community till den fysiska världen, säger Per Ljungberg.

Vad gäller marknadsföring och försäljning gäller community-tänk och få kunderna att bli fans i stället för kunder. Kundengagemang och kundlojalitet kan vara avgörande för att lyckas i dagens och framtidens konkurrensutsatta marknad.

– Det handlar om att bygga relationer i sociala medier för att bygga varumärket. Företagen Revolution Race och Djerf Avenue har lyckats engagera sina kunder och få dem att bli fans, säger Per Ljungberg.

Den fysiska butiken kommer sannolikt att få en helt ny roll framöver och fler företag kommer att erbjuda en upplevelsebaserad handel.

– E-handel är så självklart för alla numera. Hur kan vi ta det som varit e-handelns styrka och få in det i den fysiska butiken så att butikspersonalen i stället kan fokusera på service och upplevelse, säger Per Ljungberg.

Affärsarkitektens dilemma, avsnitt #9.  Lyssna här:  

Läs mer om Affärsarkitektens dilemma och lyssna på alla avsnitten här

Andra avsnitt från Affärsarkitektens dilemma:

#1 – Magnus Henrichson, ”Att hålla på med ett affärssystemsprojekt är lite som att vara sjuk”  Infrastruktur, säkerhet och drift är fortfarande grunden. Men CIO måste även vara med i beslutsfattande forum, t ex ledningsgruppen, och ha en övergripande koll på verksamheten.

# 2 – Magnus Sigurd, Jula Holding, ”Hur ska man få IT att räcka till?  Hur ska IT räcka till när deras kunskaper och tjänster efterfrågas på alla nivåer och i alla hörn av bolagen?

# 3 – Jerker Lindsten från Vinngroup, ”Sluta delegera bort de viktigaste frågorna!”Viktiga attitydförändringar på ledningsnivå krävs för ny svensk topplacering inom IT

#4 – Niloo Lopez, vd Smarketing, ”Sälj och marknad måste jobba bättre tilllsammans!”Många som jobbar inom sälj för B2B vittnar om hur kalla samtal blivit kallare. Att få till ett kundmöte är svårare än någonsin.

#5 – Mikael Runhem, grundare Episerver, ”Episerver gjorde att vilket företag som helst kunde ha en hemsida”2010 blev Mikael Runhem utsedd till årets IT-entreprenör och i detta avsnitt blickar han tillbaka på sin entreprenörsresa men lyfter även utmaningar för ingenjörer idag.

#6 – Hans Werner, vd och grundare Radar, ”Vad kan vi vänta oss av 2023?”Hans Werner driver den oberoende analytikerfirman Radar Group som är specialiserade på att förutse och tolka trender inom IT-branschen.

#7 – Lotta Wibeck, affärsutvecklare och projektledare, ” Byggbranschen måste våga tänka annorlunda”Varför går digitaliseringen inom byggbranschen så långsamt och hur kan digitaliserade lösningar skapa smartare byggarbetsplatser?

#8 – Henrik Billgren, tidigare VP Product Management & Development, Infor,  ”Nyttja affärssystemens fulla potential och bli en vinnare!”Affärsarkitekter står inför utmaningar och dilemman när det gäller att nyttja affärssystemens fulla potential.

Syftet med Affärsarkitektens dilemma är att prata integration, digitalisering och affärsutveckling med nyckelpersoner på svenska företag. Marknaden förändras i raketfart, och hur människor känner inför förändring är avgörande för företagets framgång. Hur skapar man utrymme för nytänkande i en trögrörlig organisation? Hur får man med alla medarbetare på digitaliseringståget? Hur ska verksamheten gå i takt med IT? Affärsarkitektens dilemma görs av iCore Solutions.