Nyheter

Svenskt Ambulansflyg summerar 2022

Under 2022 utförde Svenskt Ambulansflyg uppdrag vid 39 av Sveriges drygt 40-tal flygplatser och vid 28 flygplatser i andra länder. Uppdragen har utförts åt Sveriges samtliga regioner. Dominerande volymen uppdrag är normaltransporter. Transporter är både planerade och akuta och utförs med ordinarie besättning och med specialteam. Det handlar om flera tusen patienter som har fått hjälp att komma till rätt sjukhus.

Vissa flygplatser fick besök varje dag och ibland flera gånger, exempelvis Lappland/Gällivare 365 gånger under ett år. Lika många landningar gjordes i Åre/Östersund. 160 gånger vid Malmö/Sturup och i Visby 203. Andra halvan av 2022 är mest representativt för en verksamhet i full drift. Snittet flygtimmar under juli till december uppgick till 489 per månad, jämfört med budgeterat 500.

Årsredovisning 2022, beslutad av Förbundsstyrelse den 23 mars.

Uppstartsår och utvecklingsresa

Som återkommande rapporterats var 2022 ett uppstartsår då regionernas beställningar inte kom igång som planerat. Det ledde till ett ekonomiskt underskott på 60 miljoner jämfört med budget. Förbundsfullmäktige beslutade den 8 december 2022 att underskottet ska återställa inom förbundet, enligt synnerliga skäl under en period om tio år.

– Efter ett år är verksamheten bara i början av en lång utvecklingsresa. Regionernas satsning på ett gemensamt ambulansflyg är ett lyft för svensk sjukvård och ett bidrag till Sveriges gemensamma beredskap, säger Ola Karlsson, styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg, andre vice ordförande, Region Örebro län.

– Vi kan med stolthet säga att projektet har lyckats. Aldrig tidigare har 21 regioner samverkat i ett gemensamt kommunalförbund och aldrig tidigare har samtliga Sveriges regioner haft tillgång till beredskap av ambulansflyg, säger Peter Olofsson, vice styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg och regionråd i Region Västerbotten.

Utveckling med Sveriges 21 regioner

Den första september 2022 tillträdde Anna Alm Andersson som förbundsdirektör. I artikel berättar hon om hur nyfikenheten tog över och om utvecklingsarbetet som pågår tillsammans med förbundets medlemmar, dvs Sverige 21 regioner.

– Jag är otroligt imponerad av en verksamhet som på kort tid gått från ritbordet till att ha tre baser, central koordinering, sex ambulansflygplan och en verksamhet med hög kvalitet i luften dygnet runt alla årets dagar. Det är ett fantastiskt arbete som görs varje dag, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.

Medarbetare berättar om sitt första år

I Årsredovisning för 2022 berättar medarbetare om sitt första år i tjänst vid Svenskt Ambulansflyg. Emelie Güldenpfennig beskriver hur det är att jobba halvtid vid Sahlgrenska som IVA-sjuksköterska och den andra halvan som Flightnurse vid Svenskt Ambulansflyg. Robert Thorén återger ett år som flygkoordinator. Johanna Eriksson om att jobba som pilot i team med Flightnurse med patienten i fokus. Björn Winnansson är flygtekniker och alltid redo om något krånglar. Ola Strangeways är ny i rollen som Ground Operations Manager och berättar om arbete med avtal och flygplanens liv på marken.

Verksamhetsberättelse med räkenskaper är Årsredovisningens formella del, enligt kommunallagens anvisningar. Det här och mycket mer kan du läsa om i Årsredovisning för 2022.

Årsredovisning 2022 är beslutad av förbundsstyrelsen den 23 mars 2023 och läggs fram för godkännande av Förbundsfullmäktige den 13 april 2022. Då även innehållande en revisionsrapport.