Nyheter

ABB Azipod® framdrivningssystem ska driva den spanska flottans flaggskepp

ABB har fått sin första beställning på ett Azipod®-moderniseringsprojekt till ett marinfartyg för att ersätta det befintliga systemet ombord på den spanska marinens flaggskepp Juan Carlos I

Fartyget kommer att kunna dra nytta av ökad effektivitet och manöverbarhet.

Kontraktet följer på en genomförbarhetsstudie som identifierade Azipod®-tekniken som en optimal lösning för ombyggnadsprojektet.

ABB har fått ett banbrytande kontrakt med den statliga spanska fartygsbyggaren Navantia om att utrusta den spanska flottans flaggskepp Juan Carlos I med ett elektriskt framdrivningssystem baserat på dubbla ABB Azipod®-enheter. Projektet, som ska vara klart 2025, är det första i sitt slag på ett örlogsfartyg. Efter idrifttagningen kommer Juan Carlos I att kunna dra nytta av ökad effektivitet och manövrerbarhet för att stödja sina varierande och krävande marina operationer.

Kontraktet följer på en studie som ABB genomförde 2020 för att avgöra om det är möjligt att installera nya drifter på fartyget. I studien identifierades ABB Azipod® som en lösning för att uppfylla fartygets krav på tillförlitlighet, effektivitet, manövrerbarhet och säkerhet.

– Navantia är stolta över att skriva historia med den första ombyggnationen av detta slag på ett örlogsfartyg. ABB Azipod®-framdrivningssystem har visat sig vara mycket effektiva för att säkerställa optimal kapacitet hos vårt flaggskeppsfartyg och vi ser fram emot att se fördelarna i drift, säger en talesperson för Navantia.

– Vi är stolta över att vårt Azipod®-framdriftssystem har valts för detta projekt, säger Sindre Satre, Business Line Manager, Coast Guard and Navy, ABB Marine & Ports. Vi har redan en lång erfarenhet av högeffektiva lösningar på den kommersiella marknaden och ser nu att vår teknik blir alltmer gångbar även för marinfartyg.

ABB:s leverans till Juan Carlos I omfattar två Azipod®-propellersystem och mellanspänningsfrekvensomformare, med support och underhåll lokalt från ABB:s servicecenter i Spanien och internationellt via ABB:s globala servicenätverk.

Beställningen är den första ombyggnationen av ett ABB Azipod®-framdriftssystem på ett örlogsfartyg, men lösningen har i flera år maximerat fartygsprestanda inom det marina segmentet. Under 2019 blev den norska kustbevakningens isbrytare KV Svalbard det första Azipod®-drivna fartyget som nådde Nordpolen, där systemets manövrerbarhet och isbrytningsförmåga visade sig vara avgörande.

Under sina drygt 30 år på marknaden har Azipod® uppvisat en tillgänglighetsgrad på 99,8 procent och har visat sig minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella propelleraxellösingar. Lösningens höga manövrerbarhet eliminerar behovet av bogserbåtar i hamnverksamhet och maximerar säkerheten, samtidigt som dess banbrytande konstruktion minimerar vibrationer, sparar utrymme ombord och underlättar underhåll samt framtida ombyggnationer.

Foto: Image credit David Acosta Allely/Adobe Stock