Nyheter

Scania lanserar nya växellådor för tung drift

Scanias G25CM- och G33CM-program får nu två nya tillägg med H (för heavy) i beteckningarna. G25CH och G33CH har samtliga fördelar och egenskaper som sina syskon. Men genom att införa en kraftigare planetväxel kan Scania nu erbjuda det som sannolikt är lastbilsbranschens smartaste kombination av robusthet, smidig växling och bränsleekonomi.

– Genom att tillföra dessa möjligheter visar vi ännu tydligare att vi menar allvar med vårt XT-program och vårt erbjudande för gruvindustrin, säger Stefan Dorski, Senior Vice President and chef för Scania Trucks. Deras förmåga att klara de typer av utmaningar som lastbilar i tuff drift står inför kommer att göra skillnad när det gäller tillgänglighet och servicekostnader för kunderna.

Scanias senaste generation av automatiserade växellådor är välkända för sin framstående teknik. När de lanserades 2020 innebar växellådorna klassledande prestanda i form av bland annat ökad bränsle- och transporteffektivitet, smidig och snabb växling samt minskad vikt. En av de främsta fördelarna är det breda spannet (tillsammans med tillhörande bakaxelväxling) som säkerställer att motorn kan arbeta på lågt varvtal samtidigt som den ger fullt vridmoment.

– Scanias erbjudande för de tuffaste tillämpningarna har aldrig varit starkare, säger Eduardo Landeo, Product Manager på Scania Trucks. Utöver vårt heltäckande erbjudande av motorer kan vi med detta tillägg, i kombination med de breda utbudet av axelavstånd, i ännu högre utsträckning tillgodose behoven för de mest krävande och tyngsta tillämpningar i lastbilsbranschen.

Den optimala balansen

Tunga lastbilsekipage med höga tågvikter använder sig oftast av 6×4 med boggibakaxlar som har “hög” utväxling (och ibland väldigt höga utväxlingar). I bergsområden eller med högt rullmotstånd medför detta hög påfrestning på den utgående axeln i växellådan. Hög bakaxelutväxling, vanligtvis i kombination med navreduktion, innebär fördelar i starten varvid lastbilen får ökad kraft men ger också högre motorvarvtal i marschhastighet.

Eftersom Scania strävar mot att uppnå låga motorvarvtal och fördelaktig bränsleförbrukning är utmaningen att finna den optimala balansen mellan bakaxelväxling or den aktuella driften. Egenskaperna hos Scania växellådor för tuffa förhållanden innebär att lastbilarna nu kan utnyttja snabbare växling samtidigt som de behåller andra eftersträvade faktorer.

Allt i aluminium, tyst och effektivt

G-programmet för Scania Opticruise lanserades 2020 och skapade ett nytt riktmärke för branschen. Den var 60 kg lättare än sin företrädare tack vare ett växelhus helt i aluminium och minskad storlek samtidigt som den innebar minskade ljudnivå.
G-programmet hjälper åkerierna att sänka bränsleförbrukningen genom minskad intern friktion och genom att bara ha två synkringar, eftersom den använder sig av pneumatiska ställdon och axelbroms (totalt tre). I samverkan med det smarta motorstyrningssystemet – som Superdrivlinan – banar G-programmet väg för snabb och precis växling.