Nyheter

Idag börjar upprustade X 2000 trafikera Södra stambanan

SJs upprustade och moderniserade X 2000-tåg sätts nu i trafik på linjen Malmö-Stockholm med tre dagliga avgångar måndag-fredag. Resenären får en bekvämare resa och möjligheten att utnyttja restiden ökar.

Sedan hösten 2021 har resenärer på sträckan Stockholm – Göteborg haft möjligheten att uppleva de stora fördelarna med det upprustade X 2000-tåget. Det handlar om ökad komfort, bättre möjligheter till både arbete och vila under resan och högre tillgänglighet och funktionsanpassning. Nu är det äntligen dags för resenärerna på sträckan Malmö – Stockholm att dela upplevelsen.

Målet med den omfattande upprustningen av SJs X 2000-flotta har varit att öka komforten för resenären på det mest hållbara sättet. Därför har mycket kraft lagts på att utveckla den nya stolen, inredningen och den tekniska utrustningen samtidigt som stålkorgen har kunnat tas tillvara och därmed sparat in stora mängder nytillverkat stål

Den nya stolen är elektriskt höj- och sänkbar. Tillsammans med det nya utdragbara brickbordet kan varje resenär på så sätt styra proportioner mellan stol, armstöd och bord för att skapa en plats som passar just dem bäst. Den resenär som vill arbeta får mer gjort, studenten orkar läsa mer och den som vill koppla av hittar en skön ställning.

– Nu får Södra stambanans resenärer en bekvämare resa. Även om komfortupplevelsen är subjektiv påstår jag att det faktiskt är svårt att hitta ett lika bekvämt tåg i Europa, berättar Martin Ekequist, som är ansvarig för den pågående renoveringen av X 2000.

De moderniserade X 2000 har nu så kallade radiotransparenta fönster för att resenärens uppkoppling ombord ska bli mer stabil. De nya fönsterna tillåter resenärens utrustning att kommunicera direkt med sin operatör. Kedjan mellan resenären och dess operatör kortas.

X 2000-tågen blir också mer driftsäkra eftersom all teknik är ny och särskilt viktig teknik är dubbel. Syftet är att kraftigt begränsa antalet stoppande fel.

– Som förväntat har vi sett en tydlig effekt av att vi utrustat de moderniserade tågen med den senaste tekniken och även redundanta system för att öka driftsäkerheten, det ger en reell nytta för våra kunder, säger Martin Ekequist.

Mer information:

Tillgängligheten ombord har förbättrats. Handikapptoaletten har ny och generösare utformning. All platsmärkning är nu både i taktil- och punktskrift.

Varje upprustat tåg har cirka 15 procent fler platser än tidigare, och med smart design har detta gått att göra utan att påverka komforten

Bagageförvaringen är smidigare och i frostat glas för att ge en bättre överblick av bagaget. 2 klass har nästan dubbelt så stora bagageställ som tidigare. Hatthyllorna är också större.

Utvändigt känns de moderniserade X 2000 igen på en målad mörk kil i fronten, upputsade och blanka stålytor, tydligare logotyp och gröna strömavtagare.

Upprustade X 2000 trafikerar måndag-fredag tre dagliga avgångar från Malmö-Stockholm respektive Stockholm-Malmö. Lördag och söndag trafikerar tåget en eftermiddagsavgång från Malmö och en förmiddagsavgång från Stockholm. Alla avgångar gör uppehåll i Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping. Vissa avgångar gör även uppehåll i Älmhult, Mjölby och Södertälje.