Nyheter

RMD ställer ut med Europas ledande godsvagnsleverantör

Railway Metrics and Dynamics är just nu på mässan ”transport logistic” i München, en av världens största internationella mässor för logistik, mobilitet och logistikhantering.

– Vi ställer vi ut tillsammans med schweiziska Wascosa, Europas ledande leverantör av godsvagnssystem. Det är en enorm fördel och vi har från första dagen fått enormt bra respons på våra produkter, berättar vd Jan Lindqvist.

Mässan i München pågår 9–12 maj och redan under första dagen fick RMD stor uppmärksamhet för sin nya teknik. Den nya järnvägskameran lyfts särskilt fram som en avancerad och efterlängtad innovation tillsammans med Wascosas helt nya ballastvagn.

– Vi ser stor potential i järnvägskameran som en del av vårt erbjudande. I förhållande till ballastvagnen är det möjligt att använda RMD:s kamera för att inspektera arbetet på motsatt sida vagnen när den sprider ballast. Det sparar både tid och pengar för entreprenörerna, berättar Irmhild Saabel, Chief Business Development Officer på Wascosa.

Järnvägskameran använder WebRTC-teknik, vilket innebär att de överför video till RMD:s Dashboard i realtid, så länge det finns en internetanslutning. Denna teknik har stöd hos alla större plattformar och moderna webbläsare. Järnvägskameran är batteridriven och kan till exempel laddas av föraren i hytten när den inte används.

Högre säkerhet trots mindre personal

Tack vare bildöverföringen i realtid kan lokföraren också använda kameran vid backning. Kamerabilden dyker upp i RMD:s Dashboard när den fästs i slutet av tåget, vilket eliminerar behovet av ytterligare en person/signalgivare som står oskyddad längst bak på tåget. Detta har stora säkerhetsfördelar.

– En annan unik aspekt är att trafikledningen eller andra som behöver se bilderna kan få tillgång till en kodad variant av videoströmmen samtidigt, oavsett var de befinner sig, med hjälp av vår Dashboard, berättar Bonny Wong som är systemutvecklare på RMD. Han fortsätter:

– Alla tågvändningar lagras så länge kunden önskar. Skulle en olycka inträffa, kan de lagrade bilderna gås igenom och ge viktig information om orsaken till olyckan.

Järnvägskameran snart i serieproduktion

I mars 2023 klarade järnvägskameran framgångsrikt sitt första test på ett riktigt tåg och under våren har ett pilotprojekt genomförts med två kameror på ett godståg i reguljär trafik. Serieproduktionen påbörjas under Q2/Q3 2023.

– Det är en unik kamera, som enkelt kan appliceras av lokföraren när tåget behöver backa. Potentialen för backkameran är mycket stor. De flesta järnvägsföretag har behov av en sådan här lösning, konstaterar Jan Lindqvist.

Lastlåssensor för trailervagnar

Järnvägskameran är en av två viktiga pusselbitar i RMD:s realtidsbaserade plattform. Den andra är lastlåssensorn, som också visas upp i München.

– Lastlåssensorn verifierar att alla trailervagnar är korrekt lastade i ett godståg. Efter den allvarliga olyckan på Stora Bältbron 2019 har det inträffat flera liknande incidenter med trailers på järnvägsvagnar.

Tågförare och trafikledning kan med RMD:s lösning i realtid övervaka att alla trailer-vagnar är låsta på rätt sätt via Dashboarden.

– Lastlåssensorn har enorm potential och kan till och med bli regulatorisk, säger Jan Lindqvist.

Unika delar av ett större system

Jan Lindqvist brukar beskriva kameran och lastlåssensorn som ett system i systemet. De formar egna delar i RMD:s större plattform

– Samtidigt samverkar och fungerar de sömlöst tillsammans med våra andra produkter. Det betyder att våra kunder kan välja helt fritt hur de vill samarbeta med oss, berättar Jan Lindqvist.

Jan Lindqvist får ofta frågan hur RMD:s plattform skiljer sig från andra lösningar på marknaden.

– Jag känner själv inte till någon annan som täcker in hela järnvägssystemet – från fast infrastruktur till enskilda fordon – med en enda mätutrustning, säger han.

– En annan viktig del i vår framgång är vår genuina förståelse för gångdynamik. Vi gör mer än utveckla sensorer och samlar in enorma mängder data. Vi förstår och förklarar dynamiken mellan hjul och räls och analyserar avvikelserna för att hitta orsakerna, säger Jan Lindqvist.