Nyheter

Bäst på 76 år: Singapore Airlines levererar ett historiskt årsresultat

Ökad efterfrågan ger Singapore Airlines (SIA) rekordintäkter, historiska vinster och hög beläggningsgrad. I Norden har efterfrågan och flygplansbeläggningsfaktorn legat på eller över europeiska nivåer, och en robust framåtblickande biljettförsäljning rapporteras för alla kabinklasser och från alla tre nordiska marknaderna. SIA fortsätter att investera i strategiska initiativ inom områden som digitalisering, F&B, produkter och tjänster ombord samt initiativ som kommer att bidra till målet Net Zero år 2050.

SIA Groups vinst för året uppgick till 2 692 miljoner SGD (ca 21 miljarder svenska kronor). Singapore Airlines stod för merparten av rekordvinsten med 2 601 miljoner SGD (ca 20 miljarder svenska kronor).

– Jag är stolt över att vi kan presentera ett historiskt starkt årsresultat som gör det möjligt för SIA att upprätthålla en stark grund och investera ytterligare i framtiden. Resultatet är ett uttryck för att den övergripande strategi och inriktning som vi har genomfört från både medarbetare och ledning nu bär frukt. Det är mycket glädjande, säger Muhammad Raimi, General Manager för Singapore Airlines i Norden.

Flygbolagets positiva resultat står i stark kontrast till covid-19-pandemin, som under långa perioder stängde av världen och begränsade den traditionella flygverksamheten. Enligt Muhammad Raimi fattade SIA strategiska beslut under avstängningen som gjorde att bolaget snabbt kunde svara på efterfrågan när världen öppnades igen:

– Pandemin är den hittills tuffaste tiden i resebranschens historia, och när vi i dag står med det bästa resultatet i företagets historia är det för att vi använde låsningen på ett konstruktivt sätt. En gedigen förstärkning av företagets likviditet, utvecklingen av ett antal nya digitala tjänster och inte minst att behålla en mycket hög andel av företagets kärnkompetenser, inklusive personalen, spelade en viktig roll. Här i Norden använde vi till exempel våra passagerarflygplan för fraktflygningar för att bland annat upprätthålla handelsförbindelser och hålla flygplanen i luften. Dessa faktorer gjorde det möjligt för oss att vara först på plats igen och snabbt återuppta verksamheten och möta marknadens efterfrågan när världen öppnades igen, säger Raimi.  

Singapore Airlines har flugit från Köpenhamns flygplats till Singapore i 46 år och är det enda flygbolaget med en direktlinje mellan de två metropolerna. I dag har bolaget fem flygningar i veckan.

Singapore Airlines joint venture med SAS har gett reseälskande svenskar möjlighet att resa smidigt till Asien under de senaste tio åren.

Historiskt hög beläggningsprocent (load factor)

I mars 2023 nådde SIA-koncernens totala passagerarkapacitet 79 % av nivåerna före covid-19, vilket är 30 procentenheter högre än genomsnittet för jämförbara flygbolag i Asien och Stillahavsområdet. Beläggningsfaktorn ökade från 55,3 procentenheter under föregående räkenskapsår till 85,4 procent. Detta är den högsta siffran i koncernens historia. På den europeiska marknaden var lastfaktorn 88 procent.

Flygningarna från Köpenhamn har varit praktiskt taget fulla på alla flygningar sedan förra sommaren. Singapore Airlines upplever solida bokningar under de kommande månaderna och ett växande intresse från danskar, svenskar och norrmän för utlandsresor till Sydostasien, Australien och Nya Zeeland.