Nyheter

KAK: ”Den trendiga idén 15-minuters-staden är ett farligt experiment”

”Skulle politiker bara hörsamma de som vill ha city för sig själva kommer city på sikt att bli som en förort.”

Det skriver Anders Ydstedt från Kungliga automobil klubben i ett debattinlägg i Expressen:

”Allt fler politiker och debattörer runtom i världen hyllar och strävar efter den så kallade 15-minuters-staden. Idén ska omsättas i praktiken av Paris socialistiska borgmästare Anne Hidalgo. 15-minuters-staden brukar beskrivas som en stad för människor i stället för bilar och trafik – och den marknadsförs med gröna akvarellskisser med många gående och cyklister.”

”På många sätt handlar det om att låta förortens värden inta stadskärnan. Men det handlar om så mycket mer än trafik. I Paris vill borgmästare Hidalgo bland annat öka antalet socialboenden till 40 procent i city.”

”Det som är mest känt är dock att ”mobilitet” ska ersättas av ”tillgänglighet”. I stället för att invånarna ska kunna uppsöka den service och handel de själva önskar ska någon annan se till att allt som behövs finns inom 15 minuter. Har man obegränsade resurser och kan avstå från sina preferenser är detta redan möjligt för en del – men i praktiken innebär 15-minuters-staden nya stadsmurar – om än virtuella.”

”Utbud av boende, handel, arbetstillfällen och service som ska finnas inom 15–minuter–zonen ska avgöras av stadsplanerare och arkitekter med stöd av politiskt planmonopol.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.expressen.se/debatt/trendig-stadsplanering-gor-centrum-till-en-forort/

Foto: Henryk Niestrój