Nyheter

Nordiskt samarbete vid omfattande infrastrukturprojekt vid Drammen Station i Norge

Nordiskt samarbete mellan NCC:s stiftelseenheter ska säkerställa en solid grund för det omfattande infrastrukturprojektet vid Drammen Station i Norge.

NCC:s danska stiftelseenhet – Hercules Fundering – har tagit sig norrut för att hjälpa de norska kollegorna med ett av de mest komplexa infrastrukturprojekt som NCC har genomfört i Norge. Grundarbetet ska säkra grunden för den nya Drammen Station och utbyggnaden av järnvägen i sydöstra Norge

– Genom att samarbeta över gränserna kan vi på bästa sätt utnyttja varandras utrustning, kunskap och kapacitet. Vi har samlat några av våra starkaste kompetenser inom borrade pålar i Danmark och parat ihop dem med våra största danska grundläggningsmaskiner, säger Frank Roland Nielsen, områdeschef för Hercules Grundläggning, NCC Infrastructure i Danmark.

Två danska maskiner ska borra 104 pålar

NCC:s norska stiftelseexperter utför allt grundarbete i samband med det omfattande järnvägsprojektet.

De danska specialisterna från Hercules Fundering kommer att vara en del av projektet från mitten av april till mitten av juni. Här måste de med hjälp av två grundläggningsmaskiner, som väger mer än 200 ton tillsammans, borra ner 104 pålar i underjorden.

– Vi har hämtat maskinerna från vår maskinpark i Danmark. Den ena – vår LB20 – har vi utrustat med helt ny DTH-utrustning som kan hantera hårda material, som norska sprängämnen. Dess primära uppgift blir att ersätta det överliggande sprängskiktet med sand och grus. Efter detta måste vår LB36 sekantborrmaskin borra 52 pålar på 21 meter och 52 pålar på 8 meter, säger Andreas Oll, projektledare på Hercules Fundering, NCC Infrastructure i Danmark.

Den stora sekantborrmaskinen LB36 är Hercules största maskininvestering någonsin – även på nordisk nivå. Senast har den visat sitt värde på några av de mycket stora borrjobben i Köpenhamn, bland annat på Kronløbsøen, i Sydhavnen och vid Langeliniekajen.

Borrade stolpar låter mindre

Rent praktiskt består arbetet i att borra ett hål med hjälp av en så kallad skruv och stålhölje. Skruven hjälper till att ta bort jorden från borrhålet, där stålhöljet, som är ett stort stålrör, ser till att hålet inte kollapsar och hjälper samtidigt till att bana väg för borrutrustningen ner genom lagren. När borrningen är klar fylls hålrummet med armering och betong och pålen är klar.

– Metoden har blivit väldigt populär i Danmark eftersom den lämpar sig för nybyggnation i områden där det redan finns bebyggelse. Borrade pålar belastar närområdet mindre när det gäller buller och vibrationer jämfört med traditionella metoder som att slå ner pålar, säger Andreas Oll.

Storskaligt infrastrukturprojekt

NCC i Norge genomför järnvägsprojektet för Bane NOR och omfattar allt infrastrukturarbete på sträckan från Drammen Station till Sundhaugen, inklusive byggarbeten vid och nära Drammen Station, en strandpromenad, en gångtunnel och en del av den nya stadsbron över järnvägsområde. Projektet är en del av InterCity-satsningen och ska ge en och en halv miljon invånare kortare restider och fler avgångar.

Fakta:

Byggare: Bane NOR

Huvudentreprenör: NCC Norge

Byggperiod: september 2021 – slutet av 2025

Kontraktsumma: MNOK 1 900, (beställning registrerad under Q2, 2021)

Foto: NCC