Nyheter

Moderaterna: Politisk enighet kan stoppa trafiknedskärningar

Moderaterna vill stoppa de föreslagna trafiknedskärningarna i SL-trafiken. Därför bjuder partiet in till blocköverskridande samtal i syfte att på kort och lång sikt stärka SL:s ekonomi och undvika nedskärningar.

⁃ SL-trafiken hotas med tjugotal nedlagda busslinjer, ett femtiotal nedskurna bussturer och 15 procent minskad trafik i tunnelbanan på eftermiddagar och kvällar. Ovanpå det hotas all övrig spårtrafik av nedskärningar. Det vill vi stoppa till varje pris, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

⁃ Nu bjuder jag personligen in alla andra partier till överläggningar om hur vi kan stoppa nedskärningarna. Mindre biljettprishöjning, pausade prestigeprojekt till sjöss och minskad administration är bara några förslag som kan stoppa nedskärningarna. Nu är det dags att lägga partipolitiken åt sidan och rädda resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M).

Fakta:

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet har tillsammans med samarbetspartiet Vänsterpartiet i Region Stockholms trafiknämnd föreslagit att lägga ned en stor del av kollektivtrafiken. Busstrafiken påverkas mest. Över 20 busslinjer slaktas och ett femtiotal busslinjer får nedskuren trafik. Över 15 procent av tunnelbanetrafiken ska skäras ned i mellantrafik, på alla tre linjer. Samtidigt tar vänsterstyret sikte på Roslagsbanan, Spårväg City och pendeltågstrafiken som väntar drastiska nedskärningar.

Vänsterstyrets föreslagna nedskärningar motsvarar för SL intäkter om ungefär 230 miljoner kronor. Det är pengar som går att hitta på fler ställen än att skära i trafiken och göra vardagen sämre för resenärerna. Därför bjuder nu Moderaterna in till blocköverskridande samtal.

Syftet med de blocköverskridande samtalen är att enas om vägar att stärka SL:s ekonomi och undvika nedskärningarna nästa år. Till samtalen vill Moderaterna bland annat lyfta förslag som att göra mindre justeringar av SL-priset, att pausa politiska prestigeprojekt till sjöss, pressa fram effektivare upphandlingar och att minska administrations- och konsultkostnader.

Ytterligare fakta:

1. Förra året gjorde SL, trots pandemin, bättre ifrån sig än förväntat, pandemieffekterna är i princip åtgärdade och biljettintäkterna är över 2019-års nivå.

2. Kombinationen av mindre taxehöjningar under tidigare år, ansvarstagande för ekonomin, konsultväxling, effektiv och tydliga prioriteringar har byggt upp en stark ekonomi med stora reserver.

3. Sedan i höstas har det nya styret byggt in nya obalanser i ekonomin, med underskottsbudget och resandeprognoser vilka genererar ett finansieringsgap motsvarande 2 mdkr till 2025. 290 mkr bara i år, ca 950 mkr för 2024 och 750 mkr för 2025.

4. Den frysta SL-taxan innebär 150-200 mkr/år i förlorade intäkter som ackumulerat innebär runt en miljard i förlorade intäkter över mandatperioden. Att lyfta frysningen skulle tillföra tillräckliga medel för att stoppa nedskärningar i SL-trafiken.