Nyheter

Red Hat och ETAS transformerar fordonsindustrin med ny utvecklingsplattform

Red Hat, världens ledande leverantör av lösningar med öppen källkod, samarbetar med ETAS, Boschs dotterbolag som ansvarar för utvecklingen av applikationsoberoende mjukvara för fordon och molnet, för att leverera en plattform som kommer att sänka utvecklingskostnaderna och ytterligare förkorta ledtider för biltillverkare.

Denna förintegrerade och förtestade grundplattform kommer att ge biltillverkare en effektiviserad upplevelse för utvecklare som kan leverera applikationsprogramvara. ETAS deterministiska middleware-lösning kommer avsevärt att påskynda utvecklingen av avancerade förarassistanssystem (ADAS)-applikationer med Red Hat In-Vehicle Operating System, positionerat för att tillhandahålla ett ständigt certifierat och öppet standardbaserat operativsystem.

Red Hat har inom fordonsindustrin arbetat för att hjälpa till att påskynda användningen av öppen källkodsteknologi med fokus på standardisering och återanvändbarhet. ETAS är känt inom fordonsindustrin för att ha implementerat sina realtidsoperativsystem och middleware-lösningar över tre miljarder gånger. Dess fordonssystem och säkerhetsfunktioner har de högsta certifieringsnivåerna, inklusive ISO 26262. Många traditionella system och metoder har kommit med höga utvecklingskostnader, långa ledtider och svårigheter att bibehållna kritiska säkerhetsnivåer. Red Hat In-Vehicle Operating System hjälper till att möta dessa utmaningar och fungerar som en säker och fordonsspecifik grund för Linux-operativsystem. ETAS planerar att kombinera Red Hats teknologi med nästa generations middleware-lösning, vilket tillför deterministiskt utförande för komplexa fordonsfunktioner.

Red Hat In-Vehicle Operating System förflyttar bilindustrin mot mer skalbara mjukvaruutformningar genom att påskynda många av de nuvarande trenderna inom bilindustrin.

Tillsammans med ETAS deterministiska middleware-lösning, kommer denna lösning att ge biltillverkare en utbyggbar plattform för att utveckla, testa och distribuera ADAS och applikationer för automatiserad körning (AD) på mjukvarudefinierade fordon, och dessutom:

Snabbare ledtider med en förintegrerad stack genom att utnyttja ETAS unika deterministiska middleware-funktioner ovanpå Red Hat In-Vehicle Operating System. Med deterministiska repriser kan utvecklare mer exakt återskapa även de mest komplicerade buggar som har rapporterats från deras vagnpark, och gå igenom dem inom några minuter istället för dagar som med traditionella metoder. Red Hat In-Vehicle Operation System erbjuder en skalbar och flexibel plattform som stödjer både standardiserade och ASIL-B- säkerhetsapplikationer. Den kombinerade styrkan hos de två lagren möjliggör både snabbare applikationsutveckling och effektiv automatiserade verifieringstestning med maximal noggrannhet, oberoende av exekveringshårdvaran – vilket passar perfekt för att skala ut fordonstestinfrastruktur till molnet;

Minskade utvecklingskostnader genom att ha en stabil plattform med moderniserade verktygskedjor som möjliggör förenklad utveckling och enkel återanvändning av mjukvarukomponenter över fordonsmodeller och produktionsår;

Förbättrad tillförlitlighet, säkerhet och efterlevnad med en förintegrerad stack för att hjälpa till att integrera säkerhetskritiska komponenter på ett kompatibelt och effektivt sätt. Den förintegrerade stacken förbättrar tillförlitligheten och säkerheten hos ADAS- och AD-system med fokus på säkerhet och determinism;

Förbättrad skalbarhet och flexibilitet, vilket gör det möjligt för kunder att utveckla och distribuera applikationer över ett brett utbud av hårdvaruplattformar som sträcker sig från elektroniska styrenheter i fordon (ECU) till det molnbaserade utvecklingslabbet;

Utökade säkerhetsfunktioner för driftsstack som tillhandahålls av Red Hats expertis inom öppen källkodssäkerhet och efterlevnad i kombination med ETAS expertis inom mjukvarusäkerhet för bilar och realtidsoperativsystem som validerar säkerhetsställningen för den förintegrerade stacken och dess överensstämmelse med industristandarder.

Red Hats arbete inom fordonsindustrin är en naturlig förlängning av företagets bredare edge computing-strategi. Med edge computing ges nya möjligheter för fordonsfunktionalitet och uppkoppling, där varje mjukvarudefinierat fordon fungerar som ett edge-datacenter i sig. Dessa bilar förväntas samla in data, tillhandahålla uppdateringar och distribuera applikationer automatiskt, vilket ytterligare anpassar fordonsindustrin till den växande innovationen av edge computing generellt. Genom att arbeta tillsammans med företag som ETAS vill Red Hat hjälpa till att påskynda detta momentum och hjälpa till att leverera toppmoderna funktioner för mjukvarudefinierade fordon.

Francis Chow, VP & GM, In-Vehicle Operation System och Edge, Red Hat:

– Detta spännande samarbete är fortsättningen på den resa som vi startade för två år sedan för att påskynda användningen av öppen källkod inom fordonsindustrin. Med ETAS kommer vår respektive expertis att adderas på en nästa generations grundläggande plattform för modern mjukvaruutveckling i fordon, slutligen byggd på en standardiserad, skalbar grund som tillhandahålls av Red Hat In-Vehicle Operating System.

Christian Uebber, CTO, ETAS GmbH:

– Tills nyligen hade inget initiativ för en säkerhetscertifierad Linux inom bilindustrin infriat sina löften. När jag först såg Red Hats tillvägagångssätt att röra sig mot gränsen av vad som är möjligt med automatisering, såg detta verkligen lovande ut och jag trodde att det skulle bli en framgång. Totalt sett minskar vi komplexiteten avsevärt för utveckling av säkerhetskritiska funktioner, samtidigt som vi snabbar upp processen rejält.

Lär dig mer om:

Red Hat In-Vehicle Operating System in modern in future vehicles

Lär dig mer om:

Red Hat Edge

Lär dig mer om:

ETAS deterministiska middelware-lösning för ADAS

För de senaste nyheterna och tillkännagivandena följ Red Hat på:

 Twitter och LinkedIn