Efter det stora genombrottet för generativ AI i det allmänna medvetande kommer nu allt fler exempel på praktiska tillämpningar av tekniken. Cisco visar nu upp nya AI-baserade funktioner i samarbetsplattformen Webex.
I Ciscos rapport State of Global Innovation framgår det att IT-experter världen över rankar generativ AI som den teknologi som mest sannolikt kommer att ha stor påverkan på deras arbete. Under våren och sommaren 2023 har fokus gradvis förflyttats från de chattbaserade AI-lösningarna för allmänheten som exempelvis ChatGPT för text och Midjourney för bilder, till hur tekniken kan integreras i olika arbetsverktyg för att skapa mer kraftfulla förmågor och en förbättrad upplevelse.
På Ciscos årliga event Cisco Live i Las Vegas, var AI-frågan högt på dagordningen. Jeetu Patel, som är General Manager för Collaboration & Security på Cisco, är övertygad om att tekniken spelar en nyckelroll för framtidens arbetsliv och snabbt kommer att leda till ökad produktivitet:
– Vi har använt AI i åratal, och nu visar vi upp hur vi intergrerar generativ AI i våra existerande produkter för att hjälpa kunder skapa värde och möjliggöra den säkraste och bästa arbetsupplevelsen som är möjlig.
Bland de första tjänsterna som lanseras för Webex by Cisco finns AI-genererade summeringar av möten, samtal och chattar, både för att snabbt hjälpa den som missat mötet att få en överblick och för att skapa protokoll och att göra-listor. Tjänsten är enkel att aktivera men är inte aktiv som standard, för att skydda känslig information. AI-tjänsten kan också automatiskt summera nyckelhändelser i ett möte via Webex videomeddelandetjänst Vidcast.
Även kontaktcenterplattformen Webex Contact Center kan användas för att förenkla interaktionen mellan olika kundtjänstmedarbetare och förbättra kundbemötandet. Med summeringsfunktionen kan en person som tar över ett ärende snabbt sätta sig in i det och undvika att den som söker hjälp behöver upprepa sitt ärende.
De nya AI-tjänsterna visades upp för första gången i samband med Cisco Live, och kommer att bli tillgängliga för alla kunder av plattformen innan årsskiftet.