Nyheter

25 fria seminarier om hållbara transporter på eComExpo

Nu är seminarieprogrammet för eComExpo i det närmaste klart. Vid sidan av mässans utställardel kommer besökarna även kunna delta i fler än 25 seminarier om olika aspekter av framtidens hållbara transporter.

Här diskuteras allt från tunga el-lastbilar till vätgas, elvägar och elflygets roll i framtiden. Med riktigt tunga namn på scenen och helt utan kostnad.

Här är hela seminarieprogrammet:

(Du hittar det även på https://www.ecomexpo.se/programpunkter/)

Program 27 september

Innovativa transporter – så kan vi resa mer!
Framtidens samhälle är inte transportsnålt. Behovet av att förflytta människor och varor kommer att fortsätta öka i en alltmer sammankopplad värld. Framtiden är däremot transportsmart. Just nu omprövas gamla sanningar och nya lösningar uppstår. Vi tror till exempel på mer resande och outforskad luft och sjö. Vi illustrerar med olika talare hur transportsystemet förändras och vilka innovativa transporter som finns.
Kan konvertering göra Sverige ledande på utsläppsfritt?
Konvertering av olika drivlinor är en viktig pusselbit för att snabba på omställningen till utsläppsfritt. Vad är det som driver utvecklingen och vilken potential finns? Vilka är utmaningarna kring tex teknik och policys? Vad är det som gör att det inte går fortare, vad skulle öka viljan att öka tempot kring konvertering? I denna programpunkt hör vi olika aktörer samtala kring utmaningar och möjligheter för konvertering.
Patric Sjöberg, VD Strömma Group
Jonas Eriksson, Verksamhetsledare Gothenburg Green City Zone
Megawattladdning – morgondagens laddkapacitet?
Är megawattladdning nyckeln till att eldrivna fjärrtransporter slår igenom på allvar? En ny standard för MCS ska byggas, och tekniken kommer att göra det möjligt att halvera laddningstiden för tunga fordon och förväntas bli ett viktigt reservhjul i systemet. Här diskuterar vi alla det viktiga frågorna kring MCS: Hur många laddare behövs för att klara behoven? Vad innebär megawattladdning i praktiken för föraren? Vad gör MCS som inte CCS inte gör? Vilken roll har megawattladdningen i ett systemperspektiv?
Pär Hildestrand, eMobility Manager Veho Import
Jonathan Stenström, säljare på ABB E-mobility
Fredrik Sandberg, Chefredaktör tidningen Elbilen
Erik Kanerva, Sales Director, North Europe Kempower
Patrik Lindergren, CTO Vialumina
Batteri vs Kabel – vem bär egentligen ansvaret för att laddinfrastruktur ska kunna byggas ut snabbt?
Både publik och icke-publik laddinfrastruktur med höga effekter byggs nu ut i snabb takt i hela landet. Elnätsbolagen har en plikt att ansluta nya kunder, men kapacitetsbrist och långa ledtider riskerar dock att fördröja anslutningen av laddinfrastruktur och därmed även elektrifieringen av transportsektorn. En lösning som allt fler aktörer använder sig av för att sänka effektbehovet från elnätet och därmed kunna ansluta snabbare är att installera stationära batterilager, som kan kapa effekttopparna från laddningen. Frågan är – vems ansvar bör det egentligen vara att laddinfrastrukturen kan byggas ut tillräckligt snabbt? Är det batteri eller kabel som är lösningen, i vilket tidsperspektiv, samt hur ska ansvars-och kostnadsfördelningen se ut?
David Mowitz, Expert, E-mobility Power Circle
Mats Balkö, Affärsområdeschef Utveckling och hållbarhet Varberg Energi
Anders Grahl, Senior Energy Analyst BatteryLoop
Cecilia Zetterstöm, Kund-och marknadschef Vattenfall
Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility Circle K
Keynote Speaker
Mathias Krümmel, VD PostNord Sverige
Så skapar elektrifiering och smarta laddsystem nya affärsmöjligheter
Vilka affärsmöjligheter kommer att genereras till logistikbolag och andra företag med stora fordonsparker? Vilka möjligheter finns redan idag, hur ska man förbereda sig för den snabba teknikutvecklingen och nya lösningar som kommer? Den utveckling som vi ser idag för smarta system innebär att transport- och energisystem blir allt tätare sammankopplade. Hur kan vi omfamna den utvecklingen och skapa såväl affärsmöjligheter som samhällsnytta?
:
Antti Vainio Manager, Public Policy – Nordics Charge Point
Naznoush Habashian, Hållbarhetschef PostNord Sverige
Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure Ellevio
Hur ska omställningen finansieras och ägas?
Hur elektrifieringen av nyttosektorn ska finansieras är nyckelfråga för hela omställningen. Vem ska få äga denna känsliga och viktiga infrastruktur? Och varifrån kommer kapitalet? Vill vi öppna upp för alla marknadens aktörer, oavsett härkomst, eller är frågan så geopolitiskt känslig att det systemen bör ligga fullt ut under statlig kontroll? (Aktörer inom infrastruktur, politik och finansiering debatterar frågan)
Per Schlingmann, Rådgivare, författare och debattör
Richard Gavel, Portfolio Manager, Real Estate and Infrastructure SEB Investment Management
Jörgen Magnusson, TF Sektionschef Drift – fastighetsförvaltningsenheten Malmö Stad
Ulrika Tornerefelt, Grundare och VD STELLA Futura
Annika Fernlund, Fastighetsutvecklare Hub Park AB
AFIR – en komplett lösning för alternativa drivmedel i EU?
Fler laddstolpar och vätgasstationer längs huvudlederna i Europa är några av de centrala delarna i AFIR – en del av EU:s Fit for 55-paket som ska garantera att infrastruktur för alternativa drivmedel finns i hela EU. Överenskommelsen innebär bland annat en utbyggnad av landström i hamnar och el på flygplatser. Men kommer detta räcka, bör AFIR kompletteras? Har AFIR möjligtvis för låga krav så att inte CO2-målet kan nås? Hur ska vi göra AFIR i Sverige? Hur kan man i Sverige gå bortom kraven? Är befintlig infrastruktur anpassad och riggad, klarar vi verkligen av detta? Hur ser koordinering mellan elnät och vägnät ut? Är det bra att AFIR går in och styr tillgängligheten var 6:e mil för personbilar och 12:e mil för tunga lastbilar, bör inte marknaden hantera detta? Vilken balans ska råda mellan det offentliga och marknaden och hur hårt ska detta styras? En rykande het paneldebatt om styrmedel, framtidssäkring och kapacitet – både på EU- och svensk nivå.
Helena Gellerman, Riksdagsledamot (L) Trafikutskottet, Talesperson för klimat, transport och digitalisering
Martin Olin, Strategisk projektledare och ansvarig e-mobilitet, Energiföretagen
Magnus Lindgren, Senior sakkunnig fordon och drivmedel Trafikverket
Thomas Schölin, vVD Drivkraft Sverige
Magnus Nilsson, Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker

Så skapas utsläppsfria och tysta byggarbetsplatser
Bygg- och anläggningssektorn står för en femtedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och en stor del av vår miljöpåverkan sker på byggen. Även om nästan alla eldrivna arbetsmaskiner nu omfattas av klimatpremien så har det ändå inte gett det resultat man hoppats på. Vad är avgörande för att slutkunden ska välja eldrivna maskiner och vad krävs för att höja tempot? Norge är ett föregångsland även i detta segment och har via lagstiftning kommit långt. Är detta vägen att gå i Sverige också? Vilka rekommendationer på upphandlingskrav krävs för att skapa utsläppsfria bygg− och anläggningsplatser?
Tora Leifland, Head of Responsible Business Volvo Construction Equipment
Robert Gärdeäng, VD Svensk Fordonsladdning
Sara Gorton, Klimat och innovationschef Skanska
Helena Gellerman, Riksdagsledamot (L) Trafikutskottet, Talesperson för klimat, transport och digitalisering
Elektrifiering av transportsektorn – ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Debatt; Debatten idag handlar om många olika lösningar för att göra vägtransporter utsläppsfria, men finns det någon sammanhängande helhet som kan göra att all trafik blir utsläppsfri? Vet vi idag vad vi kommer att diskutera om fem eller tio år? Hur ser vi till att ha öppna sinnen och öppna system som gör att vi inte håller fast vid lösningar som vi borde våga byta ut. Kommer vi kunna göra en gir från lagda planer?
Maria Stenström, Ansvarig för beteende- och mobilitetsfrågor 2030-sekretariatet
Thomas Schölin, vVD Drivkraft Sverige
Johanna Lakso, VD Power Circle
Mazdak Haghanipour, Teknikchef samt ansvarig för laddinfrastruktur och mobilitetstjänster Mobility Sweden
Anne Piegsa, Processledare Electromobilitet Business Region Göteborg
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen
Hur hänger transport och energi ihop – och vad behöver hända framöver?
Debatt; Hur kan vi skapa ett energisystem som klarar transportsektorns behov? Blir det huggsexa om kilowatten? Vem går först? Finns det målkonflikter? Finns det en prioriteringsordning bland de olika transportslagen?
David Källsäter, VD Scania Sverige
Åsa Burman, VD Lighthouse
Fredrik Nordin, VD Mer Sverige
Jessica Alenius, VD Drivkraft Sverige
Martin Olin, Strategisk projektledare och ansvarig e-mobilitet Energiföretagen
Framtidens transporter – tysta, utsläppsfria och många fler
Keynote Speaker
Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen
Transporteffektivitet – affärsnytta eller uppoffring?
Transporteffektivitet är på mångas läppar men vad innebär begreppet och hur används våra transportresurser? Hur jobbar godstransportörer för att hitta de bästa lösningarna för sin del i transportkedjan? Idag konkurrerar man endast på kostnad, vilka andra styrmedel behövs? Vilka målkonflikter finns kopplade till att nå transporteffektivitet? Vilken roll spelar digitaliseringen för möjligheten till att optimera och effektivisera transporterna?
Karolina Isaksson, Professor VTI
Joakim Kalantari, Sakkunnig, Transportkvalitet – Gods & ITS, Trafikverket
Catherine Löfquist, Hållbarhetschef Bring
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef Tågföretagen
Åsa Burman, VD Lighthouse
Program 28 september
Elvägens roll i utbyggnaden av laddinfrastruktur.
Att elfordon kommer dominera trafiken framöver är för många självklart. Troligen kommer även delar av vägnätet att vara elektriskt. Men vilka transporter kan vi elektrifiera med hjälp av elvägar och hur stor del av trafiken kan de ta? Hur ska elvägar ägas och finansieras? Vad säger lastbilstillverkarna om detta – kommer de att satsa? Vilka är utmaningarna för infrastrukturen och hur ser det ut i politiken? Här diskuteras elvägar både ur tekniskt, ekonomiskt och samhällspolitiskt perspektiv.
Håkan Sundelin, Projektledare och Nordenchef ElectReon
Maja Eriksson, Infrastrukturstrateg Region Örebro län
Karin Ebbinghause, VD Elonroad
Att våga satsa på eldrivna tunga fordon – från idé till praktik.
Casestudy; Vad bör man tänka på när man köper sin första eldrivna lastbil? Vilka fördelar ger eldrift och vilka är de största utmaningarna? Två aktörer som tagit steget och satsat på eldrivna lastbilar delar med sig av sina erfarenheter och ger tips på hur man kan göra för att ta sig från idé till praktik.
Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig Sverige Åkeriföretag
Matilda Hallén Schuster, Utvecklingschef på Falkenklev Logistik AB
Anders Wiman, Affärsområdeschef Logistik, Bio & Miljö Alltransport
Senaste nytt från lastbilstillverkarna
Vad händer på tunga sidan, både kring forskning, lagstiftning, politiken och tekniken. Vilka är flaskhalsarna och hur ökar vi takten? Hur får vi till ett handslag mellan politik och näringsliv så att transportföretagen vågar satsa på icke-fossila fordon?
Carl-Magnus Nordén, Grundare Volta Trucks
Jessica Björkquist, Produktchef hållbarhet Scania Sverige
Pär Hildestrand, e-mobility Manager Veho Import
Niclas Johnson, Vehicle Sales Director, Volvo Trucks Market Sweden
Ta höjd för elflyget!
År 2030 ska allt inrikesflyg vara fossilfritt och 2045 ska allt flyg som lyfter från svenska flygplatser vara det, enligt flygbranschens färdplan. En självklar del av omställningen är elflyg, som många ansåg vara otänkbart för bara några år sedan. Flera företag har aviserat att de kommer att flyga på el redan under 2020-talet, men hur ser statusen egentligen ut för utvecklingen och vad krävs för att elflyg ska slå igenom kommersiellt på bred front? Vilka möjligheter medför elflyg och hur kommer resmönster, affärsmodeller och aktörsrollerna inom flyget att förändras? Samt hur påverkas elsystemet och hur kan vi lösa energi-och effektförsörjningen på ett smart och effektivt sätt på våra flygplatser?
John Nilsson, Ansvarig för elflyg och vätgasflyg på Swedavia
Fredrik Kämpe, Branschchef Transportföretagen – Flyg
Maria Fiskerud, Pioneer in fossil-free aviation, business developer and entrepreneur Heart Aerospace
Hur får vi teknikneutrala upphandlingar – och till vilket pris?
För att få fossilfria transporter kommer det att krävas många olika tekniska lösningar: Batteridrift, e-bränslen, elvägar, vätgas, biodrivmedel… Mångfald och teknikneutralitet är nyckeln. Men hur ska du som upphandlare av transporter agera för att göra rätt? Hur kan du ställa teknikneutrala upphandlingskrav som handlar om miljö- och klimatprestanda och inte om en viss teknik. Vilka styrmedel behövs?
Anders Norén, Hållbarhetschef Drivkraft Sverige
Per-Arne Karlsson, Direktör Public affairs ST1
Ylva Svedenmark, Hållbarhetsstrateg Adda Inköpscentral
Christian Pettersson, Head of Branded Sales Nordics, Neste
Vägen framåt för lätta lastbilar
Teknologiska framsteg och den gröna omställningen driver de lätta lastbilarna mot en helt ny era där elektrifieringen är huvudspåret. Hur ser marknadsutvecklingen ut? Vilka åtgärder på nationell nivå och EU-nivå påverkar branschen? Missa inte detta tillfälle att höra mer om framtidens lätta transportlösningar!
Calle Beckvid, Teknisk samordnare Mobility Sweden
Elektriska lastbilar för den nya generationen av arbetsmiljö och säkerhet
Presentation; Volta Trucks är den första el-lastbilen som byggts där fokus är varit att skapa en helt ny unik arbetsmiljö samt ett säkerhetstänk utöver det vanliga.
Carl-Magnus Nordén, Grundare Volta Trucks
Mats Nordin, BD Nordic Volta Trucks
Så kan drönarleveranser ge klimatsmarta och säkra transporter
För de flest är drönare synonymt med buller, tveksam säkerhet och även om de flesta är generellt positiva vill man inte ha dem i sin egen bakgård. Hur hög är acceptansen kring dessa fordon och vad ska vi ha dem till? När blir drönare en naturlig del av transportsystemet? Hur kan drönaren konkurrera med samt komplettera med övriga transporter? Vilka regelverk behövs för att detta ska slå igenom i stor skala? Hur ser framtidens drönartransporter ut, vad går utvecklingen mot? Hur ser finansierings- och affärsmodellerna ut? Vilka är de stora utmaningarna som måste lösas innan man kan få i gång kommersiell, storskalig trafik med drönare?
Gustav Borgefalk, VD och medgrundare Katla Aero
Victoria Barrsäter, Näringspolitisk expert Transportföretagen – Flyg
Henrik Littorin, Programchef – ELIS Program
Jan Petterson, Head of Business Design Telia
David Nordberg, Projektchef Skanska
Hur säkrar vi kompetensen för transportsektorns gröna omställning?
Sveriges miljardsatsningar inom grön omställning riskerar att misslyckas om kompetensbristen inte tas på allvar. Omfattande investeringar har gjorts och fler stora batterifabriker är på väg. Många människor berörs inom fordonsindustrin, från underleverantörer till eftermarknad. Vilken typ av kompetens behövs och vems ansvar är det att se till att rätt kompetens finns tillgänglig? Hur skapas attraktionskraft? Hur kan näringslivet och politiken bygga upp rätt kompetens och stimulera till forskning och utveckling? Vilken typ av samverkan mellan näringsliv och lärosäten är redan på plats vilka åtgärder behöver vidtas nu?
Vilken roll spelar de olika aktörerna för snabbare utrullning av utsläppsfria fordon?
Redovisning av workshop; Förmiddagens ämne har varit att beskriva behovet av en tydligare lokalt, regionalt, nationellt sammanhållen bild av aktörernas olika roller och ansvarsområde för en snabbare utrullning av utsläppsfria fordon. Har man förståelse för andra aktörers roller? Vem gör vad och vem måste agera? Vad behövs för att växla upp samverkan? Moderator leder panelsamtal utifrån vad paneldeltagarna tar med sig från förmiddagens workshop och vad de ser som viktiga nästa steg utifrån frågeställningar diskuterade vid rundabordssamtalet.
Anne Piegsa, Processledare Elektomobilitet Business Region Göteborg
Hur blir Sverige bäst på vätgas?
När Sverige ställer om och ska bli klimatneutralt spelar vätgasen en nyckelroll. Just nu är det en ganska låg acceleration men hur skapas en efterfrågan och vilka är det som driver på? Hur skapas förutsättningar så hela kedjan kan gå i takt? Vilka nya affärsmöjligheter ges till tex de hamnar och rederier som ligger i framkant, vid tex lagring av energi?
Maria Stenström, Ansvarig för beteende- och mobilitetsfrågor 2030-sekretariatet
Mikael Antonsson, Sales & Business Development Manager Everfuel
Richard Berkling, Vd Powercell
Per-Arne Karlsson, Direktör Public affairs ST1
Caroline Båth Halldén, Public Policy & Business Development Manager LiquidWind
Så skapar vi en fossilfri vägtrafik – varsågod regeringen, här har ni er klimathandlingsplan!
I slutet av året ska regeringen presentera sin klimathandlingsplan som ska beskriva hur vi når våra högt satta klimatmål. Vägtransporterna står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid och det är i transportsektorn omställningen måste ske. Transportföretagen har låtit en av Sveriges mest meriterade analytiker av styrmedel inom trafik- och klimatpolitiken, fil dr Per Kågeson, analysera förutsättningarna att nå målen. Per Kågesons analys visar att det går att nå målen med en balanserad politik som inte slår undan benen på oss själva.
Hamnens och flygplatsens roll i omställningen
Hamnar och flygplatser har mycket gemensamt när det gäller sina roller i den nya transportverkligheten. De är flexibla och kräver förhållandevis lite infrastruktur för att byggas eller förändras. Och med nya gröna bränslen och mer eldfrift så ställs de i ett helt nytt ljus. Men hur ska man som hamn eller flygplats tänka inför framtiden? Vad finns att lära av varandra? Vilka partnerskap krävs och hur ska de drivas på? I den här programpunkten möter vi bland annat två aktörer som båda bryter ny terräng. Men har allt lyckats och vad har man lärt sig under resans gång kopplat till tex teknik, regelverk och affärsmodeller?
Patrik Benrick, Chef för strategisk utveckling & innovation Göteborgs Hamn
Lena Wennberg, Hållbarhetschef Swedavia
Åsa Håkansson, Produkt- och miljöexpert Drivkraft Sverige
Så kan mark och lufttransporter mötas i kallt klimat
En stor samhällsomvandling sker i Norra Sverige och det gör att man också kan tänka helt nytt. Skellefteå stad ska växa mycket och snabbt och man är fast beslutna att göra det hållbart och framtidssäkrat. En fråga är hur man skapar mobilitetshubbar som knyter samman mark- och luftburna transporter? Som dessutom ska fungera när det är kallt och mörkt och snö? Hur går man från en teoretisk PowerPoint-produkt till att implementera det rent praktiskt?
Henrik Littorin, Programledare ELIS
David Nordberg, Projektchef, Skanska
Karin Degerfeldt, Hållbarhetsstrateg, Skellefteå Kommun
Hur kan ditt företag finansiera batterilager?
Energilager och batterier är en viktig del i ett hållbart energisystem. Men för att för att skynda på utvecklingen måste det till nya finansieringslösningar och affärsmodeller. Här får du svar på frågorna så att du kan go vidare i din planering. Kan man slippa belasta balansräkningen när man investerar i infrastruktur? Vad är Battery-as-a-Service? Kan man sälja sin överkapacitet för att snabbare kunna räkna hem sin investering och kan man göra prognoser på framtida intäkter? Hur ser balansmarknaden ut kommande år? Vilka restvärden är realistiska och kan man samäga batterisystem?
Rasmus Bergström, VD BatteryLoop
Jonas Jonsson, Partner och medgrundare STELLA Futura
Anna Jaderström, Enhetschef balansmarknad Svenska Kraftnät
Jakob Hansson, Senior transaction manager på SEB