Nyheter

Rak flygning minskar utsläppen med tre procent

Genom att optimera rutten och flyga så rakt som möjligt lyckades KLM minska koldioxidutsläppen med tre procent under årets upplaga av flygbolagsalliansen SkyTeams hållbarhetstävling The Sustainable Flight Challenge. Därför stöder KLM EU:s lagpaket Single European Sky 2+ som har målsättningen att effektivisera flygtrafikledningen i det gemensamma europeiska luftrummet.

I maj tävlade 22 flygbolag i hållbarhetstävlingen The Sustainable Flight Challenge med målet att genomföra den mest hållbara flygningen. Genom att flyga en optimerad rutt rakt mellan Amsterdam och Trondheim lyckades KLM Cityhoppers tävlingsbidrag sänka sitt koldioxidutsläpp med tre procent, jämfört med den sträcka KLM vanligtvis flyger mellan städerna.

– Det är glädjande att se att vår effektiva flygrutt gav goda resultat i tävlingen. Genom att flyga rakt och undvika både fysiska och byråkratiska omvägar kan vi som flygbolag minska vår klimatpåverkan på ett betydande sätt, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden. 

EU-initiativet Single European Sky 2+ (SES II) som godkändes 2009 är ett lagpaket med målet att effektivisera flygtrafikledningen inom unionen och på så sätt möjliggöra raka och effektiva flygningar inom Europa. Lagpaketet, tillsammans med KLM:s investeringar i en modern flotta, hållbara bränslen och effektiv markdrift, är avgörande för att flygbolagen ska kunna uppnå sina hållbarhetsmål. SES II har som målsättning att göra blocken mer flexibla, vilket skulle möjliggöra raka och tidseffektiva flygresor som förväntas minska koldioxidutsläppen i Europa med sex till tio procent.

– Idag är de europeiska luftrumsblocken relativt statiska och begränsas av ländernas regleringar, vilket tvingar piloterna att flyga långa omvägar mellan olika destinationer. Single European Sky är en avgörande pusselbit för att minska utsläppen i Europa på kort sikt, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.