”En helomvändning från regeringen kring elektrifiering i transportsektorn kommer märkbart och oundvikligt att påverka omställningen.”
Det skriver Bijan Zainali (S), ordförande i Svensk kollektivtrafik, Kristoffer Tamsons (M), 1:e vice styrelseordförande i Svensk kollektivtrafik, Elisabeth Björk (V), 2:e vice styrelseordförande i Svensk kollektivtrafik Martin Pagrotsky, vd, Nobina Sverige och Anna Höjer vd, Transdev Sverige i en debattartikel i Svenska Dagbladet:
”Så sent som den 15 juni beslutade regeringen att undanröja hinder för elektrifieringen av transportsektorn och föreslå vissa åtgärder för att i stället påskynda elektrifieringen. 15 dagar senare aviserade regeringen att stödet för införande av elbussar ska avvecklas. Vi är både oroliga för och kritiska till den utveckling som nu sker.”
”Regeringens klimatpolitiska helomvändning kommer märkbart och oundvikligt påverka omställningen av transportsektorn, försämra svenskt miljöarbete, kollektivtrafikanseende och förmåga att ta täten i att utveckla nya elfordon. Beslutet om att avveckla insatserna för elektrifiering sker dessutom mot bakgrund av den straffskatt på just elbussar som plågat branschen i många år. Tillkommer gör också att regeringens beslut vilar på en felaktig finansiell analys som underskattar kollektivtrafikens verkliga kostnader. Än i dag är det enligt beräkningar från trafikföretagen upp till 20 procent dyrare med elbussar sett över hela bussens livscykel jämfört med en konventionell dieselbuss.”
Läs hela debattartikeln här: