Under tisdagsmorgonen gick Miljöpartiet i Stockholm ut med ett pressmeddelande om att införa Miljözon 3 i Stockholm innerstad. Transportföretagen är kritiska till politisk klåfingrihet och efterlyser istället fortsatta satsningar på el-infrastruktur.
– Den svenska transportsektorn tillhör världens renaste och är i full fart med att ställa om. Sedan 2010 har vi minskat utsläppen med 34 procent. Men Miljöpartiet och deras kollegor i Stockholm stad har nu alldeles för bråttom, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– Det är kort sagt ett starkt omvandlingstryck i branschen. Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur. Och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor, fortsätter Tina Thorsell.
I september presenterade Transportföretagen sin årliga hållbarhetsundersökning. Undersökningen visar att hållbarhetsfrågan är viktig för fyra av fem företagare inom transportsektorn, men mer än vartannat företag upplever att kunderna inte är villiga att betala extra för hållbara transportlösningar.
Fakta om eldrivna fordon inom transportsektorn
Antal lätta eldrivna lastbilar i trafik: cirka 17 000 av drygt 600 000. Motsvarar 2,8 procent.
Antal tunga eldrivna lastbilar i trafik: cirka 400 av drygt 86 000. Det motsvarar cirka 0,5 procent.
Det finns inga turistbussar som lever upp till kraven i miljözonen. I Stockholm transporterar 200 000 bussar inom turist- och beställningstrafiken årligen ca 2,5 miljoner besökare. Beställningstrafiken med buss påverkar indirekt en konsumtion uppgående till 4,1 miljarder. Branschens direkta omsättning i Stockholm under 2019 uppgick till ca 1,1 miljarder.
Foto: Albin Händig