Nyheter

DB Schenker testar helelektrisk tung lastbil i långväga trafik

Elektrifieringen av den tunga långväga trafiken är särskilt komplex och DB Schenker har därför valt att gå med i projektet E-Charge, som utvecklar eldrivna lastbilar med tungt ekipage.

E-Charge är ett projekt där 14 ledande parter inom sektorer som fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel arbetar tillsammans för att accelerera utvecklingen.

Samarbete en stor del av projektet

Målet med projektet, som pågår mellan december 2021 och juni 2025, är att i samverkan utveckla och testa fordon och laddinfrastruktur som möjliggör körtid på 4,5 timme.

– För DB Schenker är syftet med projektet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i vår långväga linjetrafik, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Sammansättningen av partners* gör det möjligt att ta ett samlat grepp på samtliga aspekter som behöver utforskas. I projektet kommer en lastbil från Scania köras i ordinarie trafik av Schenker Åkeri mellan och kring de utvalda DB Schenker-terminalerna.

Högeffektiv laddning – en viktig pusselbit

Laddningen kommer i första hand att ske med högeffektsladdning. Laddstationer installeras på utvalda DB Schenker-terminaler i början av 2024. Det första fordonet i projektet kommer att börja köra strax därefter.

– Elektrifieringen spelar en avgörande roll i vår omställning till fossilfrihet eftersom eldrivna fordon möjliggör helt utsläppsfria transporter. Nu får vi äntligen testa elektrifierade tunga fordon i vår dagliga drift och elektrifiera hela transportkedjan, fortsätter Anna Hagberg.

E-Charge – projektet som tar transport och logistik till en hållbar framtid

Något som gör projektet både unikt och viktigt är samarbete och utveckling över ett flertal områden tillsammans med flera tongivande aktörer från respektive område. Målsättningen är att riva silos och skapa skalbara lösningar som tar transport och logistik till en hållbar framtid.

– Det skall bli oerhört spännande och intressant att testa upplägget i skarpt läge, avslutar Anna Hagberg.

I projektet, som leds av Lindholmen Science Park, deltar ABBChalmersCircle K, DB Schenker, ICAOKQ8Linköpings universitetLunds universitetScaniaTommy Nordbergh ÅkeriUppsala universitetVattenfall och Volvo. Projektet finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI)EnergimyndighetenTrafikverket och Vinnova.