Nyheter

40 procent av Øresundsbron målad – ny leverantör fortsätter arbetet 2024

6 500 meter. Så mycket av Øresundsbrons stålkonstruktion har hittills fått nya färglager med vattenbaserad färg för att ge fortsatt skydd mot korrosion och bidra till en fördubblad livslängd. Øresundsbron har efter upphandling tecknat avtal med Ahnelövs Industrimålning för de kommande årens målningsarbete.

Stålkonstruktionen under motorvägen och vid sidan av järnvägen får nya färglager för att ge bron ett fortsatt starkt skydd mot korrosion och väderpåverkan. Arbetet påbörjades 2021 och väntas bli färdig först 2032. Hittills har drygt 6,5 kilometer av stålkonstruktionen målats varav 1 800 meter i år, bland annat gränsmarkeringen, som många kunder ser från tågrutorna på väg över bron.

Väder, vind och en hög höjd ovan havet ger mycket speciella förutsättningar för målarna. Dessutom finns järnvägens kontaktledning, och tåg i höga hastigheter, alldeles i närheten. Därför utförs arbetet från en specialbyggd målningsplattform.

I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med när den byggdes – används en miljövänligare och vattenbaserad färg till förstärkningsmålningen.

– Målningen medverkar inte bara till lägre klimatavtryck tack vare användandet av vattenbaserad färg, utan är även ett led i att förlänga brons livslängd till minst 200 år. Vi är glada att Ahnelövs vill hjälpa oss på resan mot världens mest hållbara bro, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Samarbetet påbörjas i december och målningsarbetet kommer igång igen när vädret tillåter, men normalt brukar säsongen pågå mellan april och oktober ute i Öresund. Avtalet omfattar målningsarbetet för andra halvan av högbrons anslutningsbroar, vilket väntas pågå fram till 2028 beroende på väderläget.

Målningen består av två delar. Dels en förstärkningsmålning, där nya lager läggs på befintliga, och dels reparationsmålning för de ytor som har skador genom flera färglager.

– Som ett mindre malmöitiskt familjeföretag är detta ett stort, ärofyllt uppdrag för oss på Ahnelövs. Jag och mina hantverkare är idag fyllda av stolthet och taggade inför jobbet, säger Tony Ahnelöv, vd på Ahnelövs Industrimålning.

Fakta: 

Varför ska bron målas om? Väder, vind och korrosion sliter på bron. Ett nytt färglägger behövs för att ge bron att fortsatt bra skydd och en lång livstid.

Hur går det till? Målningen sker både med hjälp av pensel och sprutmålning. Tre flyttbara och specialdesignade plattformar, som passar på just Øresundsbron, hänger från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.

Hur mycket ska målas? Stålfackverken utgör en yta på knappt 300 000 kvadratmeter.

Hur lång tid kommer det ta? Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.

Kommer tillgängligheten på bron att påverkas? Ommålningen genomförs med minimal påverkan på motor- och järnvägstrafik.

Leder projektet till höjda priser? Att måla om är kostsamt. Øresundsbron har en underhåll- och investeringsbudget som täcker kostnaderna. Det är ett planerat projekt och ska därför inte påverka Øresundsbrons finanser eller prissättning. Målningsprojektets totalkostnad på 300 miljoner DKK inkluderar färgkostnaden för hela perioden, dvs 13 år.

Vilken färg används? Stålet målas om med en vattenbaserad och mer miljövänlig färg, till skillnad från en epoxibaserad färg som användes innan bron placerades i havet. Kulören är samma som tidigare.

På bilden: Øresundsbron har tecknat avtal med Ahnelövs Industrimålning för de kommande årens målningsarbete. Tony Ahnelöv, vd på Ahnelövs Industrimålning, och Øresundsbrons vd Linus Eriksson signerade kontraktet ute på förbindelsen.