Nyheter

Schibsted Ventures investerar i digitala rekryteringstjänsten Demando

Under flera år har det varit en trend att arbetstagare blir allt öppnare för att inleda dialog med potentiella nya arbetsgivare, även när de inte aktivt söker jobb. Nu investerar Schibsted Ventures i det svenska företaget Demando, som har utvecklat en plattform för passiv rekrytering av tech- och IT-kompetens.

Den digitala rekryteringstjänsten Demando, baserad i Stockholm,  tillkännager denna vecka att Schibsted går in som delägare. Demando har utvecklat en matchningsplattform för passiv rekrytering, vilket innebär att företag kan söka efter lämpliga kandidater istället för att kandidater söker efter lediga jobb.

På Demando är kandidaterna anonymiserade och arbetsgivare som söker specifik kompetens kan identifiera och kontakta potentiella kandidater baserat på deras färdigheter, erfarenhet eller profil. Företagen kan även publicera jobbannonser, vilket gör att även kandidaterna kan ta initiativ på Demandos plattform. Sedan starten 2015 har Demando varit involverade i tiotusentals rekryteringsprocesser.

Schibsted investerar 7,3 miljoner SEK i en emissionsrunda som totalt uppgår till 10,3 miljoner SEK. De övriga ägarna består av svenska ängelinvesterare och grundarna av Demando.

Demandos VD, Mathias Deljerud Hamlin, anser att Schibsted Ventures och Demando passar mycket bra ihop:

– Schibsted är en av de viktigaste aktörerna inom rekrytering i Norden genom sina marknadsplatser som Blocket i Sverige och FINN i Norge. De har ett nätverk som är otroligt spännande för oss. Samtidigt representerar vi något som Schibsted inte har i sin portfölj, och potentialen för strategiskt samarbete är stor.

En undersökning från YouGov i Sverige visar att 64 procent av kandidaterna helst vill bli headhuntade, samt att cirka 80 procent är öppna för nya möjligheter. Hamlin förklarar att Demando strukturerar den passiva arbetsmarknaden och på så sätt bidrar till att företagen har fler bra kandidater att välja bland.

–  Med en kontinuerligt växande plattform som idag innehåller över 50 000 kandidater får vi ständigt bekräftelse på att kandidaterna verkligen önskar ett alternativ till de traditionella sätten att byta jobb på. Vi ser onödiga hinder på arbetsmarknaden, och kandidaterna uppskattar möjligheten att vara både anonyma och passiva, samtidigt som de utforskar vad marknaden har att erbjuda.

Hamlin betonar att trenden med passiv rekrytering fortsätter att växa, och erfarenheten från Sverige är att de bästa kandidaterna vill bli kontaktade av framtida arbetsgivare:

– Arbetsgivare vill alltid ha de bästa talangerna.

Pontus Ogebjer är investeringschef på Schibsted Ventures och anser att Demando passar väl in i profilen av företag som Schibsted vill investera i. Han är imponerad av vad entreprenörerna har åstadkommit de senaste åren i en bransch som har varit i kontinuerlig utveckling:

– Framtidens arbetsmarknad är ett strategiskt fokusområde för Schibsted genom våra marknadsplatser, och ökningen av passiv rekrytering är en trend som vi ser som särskilt spännande. Demando är en av få aktörer som har knäckt koden på detta område och levererar en tjänst som både arbetstagare och arbetsgivare är nöjda med.

Ogebjer, som efter emissionsrundan tar plats i Demandos styrelse, anser att företaget fyller en lucka på arbetsmarknaden.

– Alla arbetsgivare vill ha de smartaste och bästa talangerna, men det är sällan företagen har överblick över andra kandidater än de som söker de lediga jobben eller presenteras av rekryteringsbyråer. Med Demando förändras detta, åtminstone inom IT- och teknikrelaterade tjänster.

På bilden från vänster: Pontus Ogebjer (Investment manager Schibsted Ventures), Mathias Deljerud Hamlin (CEO and Co-founder Demando), Robert Areno (COO and Co-founder Demando) , Samuel Deljerud (CPO and Co-founder Demando)