Nyheter

Spelifieringens växande betydelse för spelindustrin

Om det är någonting som casino- och bettingvärlden visat sig vara ledande på, så är det anamma nya tekniker. Något som har blivit allt vanligare på senare år – men som ännu inte fått sitt breda genomslag – är den så kallade “spelifieringen”.

För den som inte är bekant med begreppet “spelifiering” syftar det på när koncept från spelvärlden införs i områden där de vanligtvis inte hör hemma. Ett klassiskt exempel på detta är att genom ett medlemskort samla poäng hos olika mathandlare eller butiker och sedan “låsa upp” olika förmåner. I detta fall en värdekupong eller erbjudanden anpassade för just dig som kund.

Att säga att spelifieringen har börjat bli en del av den växande spelindustrin kan låta något förvirrande. Att koncept från spelvärlden hör hemma hos spelsidor som paf casino är väl givet? Ja, om du syftar på exempelvis slotspel och betting på sporthändelser så stämmer det mycket väl, men spelifieringen av spelindustrin handlar inte om själva spelen – utan det runt omkring.

Låter spelaren skräddarsy sin upplevelse

I Sverige har “spelifieringen” (som på engelska kallas gamification) ännu inte fått sitt vida genomslag i casinovärlden, men det finns aktörer som håller på att experimentera med det. Vanligt hos dessa är att spelaren får en möjlighet att skapa en unik profil och skräddarsy en egen avatar. Spelaren samlar också poäng och medaljer genom att vara aktiv, som hen sedan kan använda till att låsa upp nya funktioner.

Just det här med att använda sig av medaljer och poängsystem är något som har blivit väldigt vanligt i vår alltmer spelifierade vardag. Många mobilappar – till och med de som kan medfölja för att hantera ens hörlurar – använder sig av olika belöningar för att uppmuntra sina användare. Andra, vanliga exempel, är undervisningsprogram där spelaren kan samla poäng genom att vara aktiv flera dagar i streck. Ett av de stora syftena med spelifiering är helt enkelt att få användaren/kunden att knyta ett närmare band till just ens plattform/app/butik/produkt.

Staten begränsar spelifieringen

Utomlands är det vanligt att spelsidor som erbjuder spelifiering låter användaren växla in sina poäng till olika typer av bonusvinster eller andra typer av mervärden. Att göra så i Sverige är inte lika enkelt eftersom spellagen begränsar hur spelbolagen får marknadsföra sig och erbjuda bonusar. Därför måste istället de svenska aktörerna fokusera på andra typer av mervärden, som att exempelvis kunna låsa upp nya funktionaliteter och/möjligheter att designa sin avatar.

Om staten kommer att öppna upp för mer flexibel spelifiering – sett till den hårda konkurrensen från icke-licensierade alternativ, som inte omfattas av den här typen av begränsningar – återstår att se.