Nyheter

Chockhöjningen av Stockholms p-avgifter överklagas

1 februari planerar Stockholms stad att justera flera parkeringsavgifter. Nu har beslutet överklagats till Förvaltningsrätten. Helst hade Stockholms trafikborgarråd velat höja avgifterna mer för bensin- och dieselbilar än för elbilar.

I oktober 2023 meddelade Stockholms stad att avgiften för boendeparkering i innerstan ska höjas med 500 kronor per månad. Samtidigt sänks avgiften för nyttoparkering med 2500 kronor per år. Trafikborgarrådet förklarade då att boendeparkeringen måste höjas för att göra det lättare att hitta en ledig p-plats.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta. Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, sa Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Nu har en privatperson överklagat Stockholms stads beslut. Frågan ska prövas av Förvaltningsrätten och staden kommer att lämna ett yttrande till domstolen. Därefter tar Förvaltningsrätten ställning till om beslutet är korrekt. Trafikborgarrådet ser dock inget skäl till oro.

– Stadens siffror visar att omsättningen på parkeringsplatser är för låg. Därför känner vi oss väldigt trygga med att vi har rätt att justera parkeringsavgifterna. Även med vår förändring kommer boendeparkering att vara kraftigt rabatterat jämfört med den vanliga taxan för gatuparkering, fortsätter Lars Strömgren.

Förvaltningsrätten har meddelat att stadens beslut får träda i kraft som planerat, och inte behöver invänta ett avgörande i rätten. Det betyder att p-avgifterna fortfarande kommer att justeras 1 februari. Om staden skulle förlora i Förvaltningsrätten kommer bilisterna få tillbaka skillnaden mellan den lägre och den högre avgiften.

Helst hade Stockholms trafikborgarråd velat höja avgifterna mer för fossilbilar än för utsläppsfria bilar. Både det rödgröna styret och Moderaterna i Stockholm har föreslagit att p-avgifter och trängselskatter ska differentieras, så att bensin- och dieselbilar betalar mer än elbilar. Det skulle kräva lagändringar.

– I Stockholm finns det en blocköverskridande samsyn kring att Sverige behöver göra mer för att uppmuntra elektrifiering. Vi har bett regeringen att modernisera lagen, så att p-avgifter och trängselskatter kan kosta mer för den som har högre klimatutsläpp. Jag utgår från att Stockholmsmoderaterna framför samma krav till sina ministrar, avslutar Lars Strömgren.

Differentierade parkeringsavgifter tillämpas redan i andra städer i Europa. I centrala London betalar exempelvis äldre bensin- och dieselbilar dubbelt så hög parkeringsavgift som elbilar. Hittills har Stockholms stad emellertid inte fått gehör av den svenska regeringen.