Nyheter

Nya helt elektriska Macan är på väg

Porsche presenterar nya helt elektriska Macan torsdagen den 25 januari 2024. Andra generationen av den framgångsrika SUV:en kommer att visas i Singapore och världspremiären sänds live på Porsche Newsroom. Före avtäckningen ger Michael Mauer, Vice President Style Porsche, en inblick i designprocessen.

Kort före världspremiären för nya Porsche Macan diskuterar chefsdesignern Michael Mauer utmaningen med att uppdatera den välbekanta designen hos den framgångsrika SUV:en.

– Nya Macan är den första modellen som vi elektrifierar från en befintlig, etablerad produktidentitet, säger Mauer, Vice President Style Porsche. Han menar att: varje ny sportbil måste vara tydligt igenkännbar som en del av Porsches produktfamilj och som den aktuella modellen, men också uppfattas som ’den nya.

Mauer anser att denna visuella enhetlighet är avgörande för märket Porsche. Att hitta rätt balans mellan ”essensen av Porsche” och ”innovativ” är ibland en knepigt avvägning, medger designern.

Ny drivlina erbjuder flexibilitet men medför utmaningar

Övergången från en förbränningsmotor till en helt eldriven drivlina i Macan var en utmaning för Style Porsche-teamet samtidigt som den erbjöd nya möjligheter. ”De tekniska kraven på bilen är alltid helt grundläggande”, fortsätter Mauer. ”Detta beaktas mycket tidigt i processen med paketeringen – arrangemanget av olika komponenter i bilen.

Paketeringen är avgörande för att få de grundläggande proportionerna rätt – märkets klassiska siluettdesign Porsche flyline skulle inte vara genomförbar med precis vilket arrangemang som helst.” Den elektriska drivlinan erbjuder en ny nivå av flexibilitet men medför samtidigt utmaningar:

– Genom att ta bort det skrymmande motorblocket kan vi förstärka motorhuvens distinkta form. Samtidigt är batteriet fortfarande en ganska stor komponent som kräver mycket utrymme och kan störa det definierande bredd-till-höjd-förhållandet. Och aerodynamiken spelar naturligtvis en stor roll när det gäller räckvidden för en eldriven sportbil.

Att det nära samarbetet mellan formgivare och aerodynamikingenjörer varit framgångsrikt framgår av en enda siffra: Med ett luftmotstånd på 0,25 är den helt elektriska Macan en av de mest strömlinjeformade SUV:arna på marknaden.

– Generellt har Porsche beslutat att inte skilja sina eldrivna modeller från sina förbränningsmotordrivna sportbilar, förklarar Mauer. Porsche förblir Porsche – även en eldriven Porsche är en sportbil i sitt segment. Ur detta perspektiv är det bara logiskt att vi inte lämnar vårt beprövade Porsche design-DNA.

Chefsdesignern är säker på att detta även tydligt framgår av den första helt eldrivna SUV:en som utvecklats av Stuttgarts sportbilstillverkare:

– Nya Macan är också vid första anblicken en Porsche och en Macan. Vi har i grunden behållit de proportioner som definierar vad en sportbil i detta segment förkroppsligar för Porsche. Designen har förfinats både invändigt och utvändigt – den nya modellen har en ännu sportigare och mer dynamisk känsla.