”Regeringen bör göra som Irland och Skottland och besluta om ett nationellt trafikminskningsmål på 20 procent och lägga om infrastrukturplaneringen.”
Det skriver Karolina Isaksson, professor i transportpolicy och transportplanering, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Håkan Johansson, konsult och forskare hållbara transporter, Trivector Traffic, Anders Roth, mobilitetsexpert, IVL Svenska Miljöinstitutet och Jacob Witzell, doktor i planering och beslutsanalys av transportpolicy i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag:
”2023 var det varmaste året som uppmätts på jorden med en medeltemperatur på 1,48 grader över förindustriell tid enligt EU:s klimattjänst Copernicus. FN:s klimatpanel IPCC har framhållit att det nu krävs omedelbara och genomgripande åtgärder.”
”EU:s lagstiftning inom Fit for 55 går åt rätt håll, men tyvärr visar inte Sverige samma klimatledarskap. Regeringens klimathandlingsplan har, i stället för de omedelbara åtgärder som behövs, fokus på nettonollmålet 2045. Etappmålen till 2030 ska ses över, få konkreta åtgärder presenteras. Om vägtransporternas omställning skriver regeringen att den i huvudsak ska ske genom elektrifiering. Regeringen har dock avsevärt försvårat detta genom sänkt reduktionsplikt och sänkt skatt på drivmedel. Bensin och diesel har därigenom blivit billigare samtidigt som elskatten höjdes vid årsskiftet. Detta gör det mindre lönsamt att köpa elbil eller ellastbil och mindre rationellt att köra laddhybrider på el.”
Läs hela debattartikeln här:
https://www.svd.se/a/ab6d42/debattorer-sverige-behover-ett-mal-for-minskad-biltrafik
Foto: Hans