Nyheter

Debatt: ”Sverige behöver ett mål för minskad biltrafik”

”Regeringen bör göra som Irland och Skottland och besluta om ett nationellt trafikminskningsmål på 20 procent och lägga om infrastruktur­planeringen.”

Det skriver Karolina Isaksson, professor i transportpolicy och transport­planering, VTI, Statens väg- och transport­forsknings­institut, Håkan Johansson, konsult och forskare hållbara transporter, Trivector Traffic, Anders Roth, mobilitetsexpert, IVL Svenska Miljö­institutet och Jacob Witzell, doktor i planering och besluts­analys av transport­policy i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag:

”2023 var det varmaste året som uppmätts på jorden med en medel­temperatur på 1,48 grader över förindustriell tid enligt EU:s klimattjänst Copernicus. FN:s klimatpanel IPCC har framhållit att det nu krävs omedelbara och genomgripande åtgärder.”

”EU:s lagstiftning inom Fit for 55 går åt rätt håll, men tyvärr visar inte Sverige samma klimat­ledarskap. Regeringens klimat­handlings­plan har, i stället för de omedelbara åtgärder som behövs, fokus på nettonollmålet 2045. Etappmålen till 2030 ska ses över, få konkreta åtgärder presenteras. Om vägtransporternas omställning skriver regeringen att den i huvudsak ska ske genom elektrifiering. Regeringen har dock avsevärt försvårat detta genom sänkt reduktions­plikt och sänkt skatt på drivmedel. Bensin och diesel har därigenom blivit billigare samtidigt som elskatten höjdes vid årsskiftet. Detta gör det mindre lönsamt att köpa elbil eller ellastbil och mindre rationellt att köra laddhybrider på el.”

Läs hela debattartikeln här: 

https://www.svd.se/a/ab6d42/debattorer-sverige-behover-ett-mal-for-minskad-biltrafik

Foto: Hans