Nyheter

ServiceNow: Nytt partnerskap och rekordresultat för 2023

ServiceNow tillkännager nu att de utökar sitt strategiska samarbete med EY. Målet med samarbetet är bland annat att stärka erbjudandet när det kommer till efterlevnad, styrning och riskhantering av generativ AI. Samtidigt tillkännages också ett femårigt strategiskt samarbete med Visa, där de två aktörerna tillsammans vill jobba mot att omvandla dagens betaltjänster.

Dessutom presenterar ServiceNow enastående resultat både för helåret och Q4 2023, där en starkt bidragande faktor är bolagets ambitiösa strategi för generativ AI. 

Plattformsbolaget ServiceNow har under 2023 satsat stort och tagit flera kliv framåt, bland annat när det kommer till generativ AI. Nu tillkännager bolaget nya samarbeten med flera aktörer, bland annat EY och Visa. Samarbetet med EY har pågått ända sedan 2021, då det annonserades att de två aktörerna gått samman för att förändra finans- och skattetjänster.

Det utökade samarbetet bygger vidare från denna grund men utvidgar även samarbetet till att inkludera utveckling och implementering av generativ AI-teknik. Målet är att integrera EYs expertis med ServiceNows plattform för att förbättra hantering och styrning av AI, säkerställa regelefterlevnad och främja etiska arbetssätt. 

Förutom det utvidgade partnerskapet med EY inleder ServiceNow också ett strategiskt samarbete med Visa med målet att förändra marknaden för betaltjänster. Den inledande fasen av samarbetet inkluderar lanseringen av ServiceNow Disputes Management, Built with Visa, en sammanhängande lösning för tvisthantering för utfärdare av betalkort.

Denna lösning ska förenkla och effektivisera hanteringen av tvister, som traditionellt involverar flera system och team – och ofta präglas av fragmenterade och isolerade processer. Lösningen kombinerar ServiceNows AI-drivna plattform och finansiella tjänster med Visas tekniska expertis för att skapa en effektiv och integrerad process för tvisthantering.

Målet är att förbättra kundupplevelsen genom att minska komplexiteten och förseningarna när det kommer till hanteringen av tvister, vilket även kan minska ekonomiska förluster. 

ServiceNow tillkännager också att de avslutade 2023 med ännu ett framgångsrikt kvartal, som överträffade prognoserna för både tillväxt och lönsamhet. Den ambitiösa planen för generativ AI är en av de bidragande faktorerna till resultaten. Under det första hela kvartalet sedan lanseringen av bolagets Now Assist GenAI-portfölj, såg ServiceNow den största nettotillväxten av årligt kontraktsvärde (ACV) för ett första kvartal jämfört med lanseringen av någon annan ny produktfamilj. 

Höjdpunkter från det fjärde kvartalet 2023 inkluderar: 

Prenumerationsintäkter på $2,365 miljarder under Q4, vilket representerar en tillväxt på 25,5% jämfört med föregående år i konstant valuta. 

Aktuella återstående prestandaförpliktelser (”cRPO”) på $8,60 miljarder under Q4, vilket motsvarar en tillväxt på 23% jämfört med föregående år i konstant valuta. 

Non-GAAP operativ marginal på över 29% under Q4. 

168 avtal över $1 miljon i netto nytt årligt kontraktsvärde (NNACV), en ökning med 33% jämfört med föregående år. 

Kundflöden (Customer Workflows) passerade $1 miljard i årligt kontraktsvärde (ACV) under Q4. ServiceNow har nu tre flödesverksamheter som genererar över $1 miljard i ACV var. 

Branschledande förnyelsefrekvens på 99%.