Nyheter

DNV-studie bekräftar energieffektivitetsvinster för LNG-fartyg med DFE+ framdrivningslösning

DNV har kvantifierat de vinster som ägare av fartyg som transporterar flytande naturgas (liquified natural gas – LNG) kan förvänta sig att uppnå med den nya DFE+-lösningen (Dual Fuel, Electric+) som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions.

Lösningen består av MAN:s fyrtaktsmotor 49/60DF för dubbla bränslen och ABB:s dynamiska AC-system för kraftdistribution och styrning, och har utvecklats för att hantera effektivitetsutmaningar som är specifika för fartygstypen.

– Ägare av LNG-fartyg står inför särskilda utmaningar när det gäller att följa regelverken, eftersom de är beroende av propellersystem med begränsad potential för effektivitetsvinster, säger professor George Dimopoulos, vetenskaplig rådgivare, DNV. ABB – MAN:s framdriftskoncept syftar till att erbjuda ett mycket effektivt sätt för LNG-fartyg att uppfylla de allt strängare utsläppsreglerna och samtidigt minska bränslekostnaderna.

Utvärderingen från DNV:s Maritime Advisory drar slutsatsen att DFE+-konceptet är ”ett konkurrenskraftigt och mer energieffektivt alternativ till även de mest effektiva konventionella framdriftslösningarna för LNG-fartyg med flerbränslemotorer”. Det minskade maskinutrymmet kan med ”en försiktig uppskattning” ge 5 procent större lastkapacitet. I kombination med andra åtgärder för att optimera prestanda kan DFE+-konceptet bidra till totala energibesparingar på 6 – 7,5 procent med tanke på fartygets ökade transportarbete, säger DNV.

Från och med den 1 januari 2023 har Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) krävt att fartygsägare ska rapportera in fartyg i ett energieffektivitetsindex för design (EEDI), ett energieffektivitetsindex för befintliga fartyg (EEXI) och ett koldioxidintensitetsindex för drift (CII). Dessa verktyg jämför fartyg så att ägarna vet vad de måste göra för att uppfylla IMO:s mål för att minska utsläppen av växthusgaser.

Som det senaste tillskottet i MAN:s fyrtaktsportfölj är MAN 49/60DF-motorn optimerad för LNG. Den är också mycket kompatibel med ABB:s dynamiska AC-system, som kombinerar fördelarna med konventionell AC med fördelarna med variabel frekvens för att låta motorerna arbeta på optimala varvtal vilket förbättrar den totala bränsleförbrukningen avsevärt.

– Den nuvarande globala orderboken för LNG-tankfartyg omfattar mer än 200 fartyg, och regelverken för utsläpp fortsätter att skärpas, då behöver ägarna ny teknik för att uppfylla de krav som gäller för denna specifika fartygsklass, säger Rune Lysebo, Strategic Market Development, ABB Marine & Ports. DNV:s vittnesmål om de vinster som LNG-fartyg kan göra med den nya lösningen som utvecklats av ABB och MAN Energy Solutions visar att det är rätt tid att utforska nästa generations teknik för denna fartygstyp.

DFE+ kan installeras med en energilagringslösning som fungerar som en ”spinning reserve”, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod®. ABB och MAN kommer också att utforska möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.