Nyheter

Världsunikt krocktest ska rädda bilisters liv

Trafikverket har testat en unik lastbilsfront som Chalmers utvecklat. Testet visar mätbara resultat – prototypen gör stor skillnad. Krocktestet visar på 30–60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest.

För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.

30–60 procents mindre deformering – så här gjordes krocktestet

Testet har utgått ifrån en modern personbil och tung lastbil. Att bägge fordonen kör den skyltade hastigheten 80 kilometer/timmen. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms – beräknar vi att hastigheten kan dämpas automatiskt med 30 kilometer/timmen. Vid kollisionen är fordonens hastighet 50 kilometer/timmen.

Trafikverket och industrin vill utveckla en lastbilsfront som inte dödar

Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten.

– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson. 

En lastbil är inblandad i var femte dödsolycka i vägtrafiken

Trots att lastbilar bara står för 6 procent av trafikmängden omkommer cirka 45 personer om året  i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad och i över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil. Två moderna personbilar av bästa säkerhetsstandard bedöms ha möjlighet att klara en kollision, 80 kilometer/timmen, utan ödesdigra konsekvenser. Även om det oftast inte är den tunga trafiken som orsakar möteskollisionerna, två av tre gånger är det personbilen som kommer över på fel sida,  så blir konsekvenserna mycket allvarliga.

Läs mer om krocksäkerhet 

Läs mer om Nollvisionen

Se krocktestet mellan personbil och lastbil med ny front

På bilden: Lastbil med ny front före krocktest med personbil

Foto: Trafikverket