Nyheter

Jordarter utmanar vid Trafikplats Ronneby Väst

Trafikverket bygger om trafikplats Ronneby Väst vid anslutningen mellan E22 och riksväg 27 väster om Karlskrona. Därtill byggs 27:an om till mötesseparerad väg på sträckan Backaryd till Hallabro. Terrängen utgör en utmaning för vägbygget och förorsakar mycken masslogistik.

Projektet avser delar av den sista biten på det viktiga regionala stråket ”från kust till kust”, R27 mellan Göteborg, Borås, Växjö, Ronneby och Karlskrona. Syftet är att öka framkomligheten och skapa en trafiksäker miljö på de båda vägarna. Arbetet påbörjades hösten 2023 och sommaren 2025 ska allt vara klart. De båda vägbyggena är samordnade till ett projekt med en och samma totalentreprenör, Peab Anläggning.

Vid trafikplatsen Ronneby Väst på E22 (avfart 56 mellan Karlshamn och Karlskrona) blir det nya påfartsramper i både östlig och västlig riktning samt bättre utfart på väg 27 från avfartsramper. Bron på europavägen över R27 kompletteras med en parallell cirka 80 meter lång bro direkt norr om den gamla.

Dagens trafikplats har dålig framkomlighet och stor osäkerhet råder för de trafikanter som ska köra ut på E22 från trafikplatsen. Den befintliga påfarten österut har låg standard och är försedd med stopplikt. Att trafikplatsen ligger i en svacka medför att bland annat tyngre fordon har svårt att få upp farten tillräckligt snabbt, vilket stoppar upp övrig trafik, eftersom det efter påfarten är endast ett körfält med mitträcke.

Södra delen av R27 norrut från trafikplatsen är redan utbyggd till 2+1-väg fram till strax före Backaryd. Mellan Backaryd och Hallabro, en sträcka på sju kilometer, byggs vägen om i befintlig sträckning till mötesseparerad 2+1-väg med mitträcke, med undantag för förbifart Backaryd, där vägen dras i ny sträckning öster om samhället, vilket kommer att avlasta tätorten. Här passerar den nya vägen två länsvägar (656 och 657) och den leds på nya broar över dessa.

Stora massor att hantera

– Anledningen till att vi driver de båda projekten i en och samma entreprenad är att vi har stort massöverskott vid Backaryd och stort underskott vid trafikplatsen. Det blir stora massor att hantera och omfördela och det blir smidigare på det här sättet, säger Trafikverkets projektledare Magnus Graad.

Markförhållandena varierar starkt och i trakten av den nya trafikplatsen är det gott om siltiga jordarter mellan bergspartier, vilket kräver extra varsamhet. 

– Vi har omfattande stabilitets- och sättningsutmaningar och det är orsaken till att vi inte breddar den befintliga bron på E22:an över 27:an utan bygger en kompletterande bro parallellt, säger Magnus Graad. 

Den här projektet är en del i Trafikverkets ambition att etappvis förbättra väg 27 i Blekinge upp mot gränsen till Småland i norr.

FAKTA:

Ombyggnad till 2+1-väg på R27 mellan Backaryd och Hallabro samt ombyggnad av trafikplats Ronneby Väst väg på E22

Tidplan: Maj 2023–augusti 2025

Byggherre: Trafikverket Region Syd

Totalentreprenör: Peab Anläggning AB

Kostnad: 350 Mkr