Nyheter

Sveriges längsta träbro byggs i Skellefteå

När Karlgårdsbron över Skellefteälven är klar blir den Sveriges längsta träbro. Den 400 meter långa bron byggs som en hängverksbro med träöverbyggnad. På bron kommer bilar och bussar att gå på två körfält och en gång- och cykelbro hängs på sidan av huvudbron. Skellefteå har en tradition av att bygga i trä varför valet av byggnadsmaterial var enkelt.

Uppströms från där den nya bron byggs finns Lejonströmsbron, som också är en träbro, som behöver avlastas. Nerströms finns Parkbron som är gammal och sliten. Den har enkelriktats och fått begränsad trafik. Över älven finns även E4-bron, dit en stor del av trafiken är koncentrerad i dag. 

– Skellefteås står inför en extraordinär samhällsomvandling och det behövs en till bro för att fördela trafiken så att inte all trafik leds in i centrum via E4-bron. Som ett led i det arbetet har även P-hus byggts i ändarna av centrumkärnan, berättar Therese Bäckström Zidoli som är projektchef på Skellefteå kommuns samhällsbyggnadsförvaltning.

Läs mer i kommande nummer av Dagens Infrastruktur – ute snart!