Nyheter

Region Skåne, Skånetrafiken och Öresundståg: ”Alla parter måste delta i utformningen av ID-kontrollerna!”

Lagen om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga ID-handlingar, som riksdagen beslutade om den 15 februari, måste vara effektiv och genomförbar. Därför krävs en noggrann utformning av föreskrifterna där Region Skåne, inklusive alla relevanta parter, deltar i processen.

Det kräver Region Skåne, Skånetrafiken och Öresundståg AB i en skrivelse till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

– Den nya lagen måste vara effektiv och genomförbar. Därför krävs en noggrann utformning av föreskrifterna, där alla relevanta parter inkluderas i denna process. Enbart genom ett samarbete mellan regeringen, regionala aktörer via Region Skåne, transportföretagen och andra aktörer kan vi säkerställa att lagen uppnår sina mål på ett rättvist sätt, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.

När beslutet nu är fattat efter gårdagens omröstning, är det viktigt att se att vägen framåt fortfarande är kantad av utmaningar. Lagrådet har uttryckt betänkligheter och det faktum att lagen är en ramlag, där detaljerna kommer att beskrivas i föreskrifter, lämnar fortfarande mycket att diskutera och definiera.

– Som representanter för Öresundståg via Region Skåne är vårt krav klart och tydligt: Vi måste vara delaktiga i utformningen av dessa föreskrifter för att säkerställa att de inte bara uppfyller lagens krav, utan också är praktiskt genomförbara. Att ha en direkt röst i skapandet av dessa föreskrifter är avgörande för att säkerställa en smidig implementering och för att undvika onödiga hinder för vår verksamhet. Vi förväntar oss nu att kontakt tas med Region Skåne för ett fortsatt arbete med föreskrifternas utformning, säger Jarl Samuelsson, VD för Öresundståg.

Region Skåne, som var remissinstans för lagförslaget, identifierade snabbt flera svårigheter och utmaningar som måste hanteras för att förslaget ska vara genomförbart. Särskilt framträdande var de höga sanktionsavgifterna och de krav som ställdes på transportföretagen. För att adressera dessa frågor har möten hållits mellan Öresundståg, Skånetrafiken, statssekreterare och riksdagsmän för att diskutera möjliga lösningar och förbättringar.

Fakta:
Öresundsregionen har idag cirka 4,4 miljoner invånare och är Nordens största arbetsmarknad med 2 miljoner sysselsatta. Varje dag arbetspendlar cirka 16 000 personer mellan Sverige och Danmark. Denna arbetspendling gör att vår region blir särskilt drabbad av den beslutade lagen.