Swedish Tire Recycling har ingått ett avtal om att leverera däckråvara för att mata den nya däckpyrolysanläggningen som för närvarande byggs i Uddevalla, Sverige av samriskföretaget mellan fonder som förvaltas av Antin Infrastructure Partners och Scandinavian Enviro Systems.
Anläggningen kommer att använda den innovativa Enviros egenutvecklade teknologi som tillåter produktion från sorterade och bearbetade ELT (end-of-life däck) av värdefull återvunnen kolsvart (rCB) och pyrolysolja i hög efterfrågan av industrin för att skapa en helt cirkulär leveranskedja . Det strategiska avtalet mellan parterna innebär leverans av en betydande volym av den årliga mängden ELT som samlas in i Sverige, med leveranser med start 2025.
– Vi är glada över att ha fått förtroendet att leverera till denna innovativa anläggning som byggs i Sverige, som håller höga krav på kvalitet och leveranssäkerhet, säger Fredrik Ardefors, VD för Svensk Däckåtervinning.
– Vi investerar betydande resurser i att bygga denna flaggskepp i industriell skala ELT-återvinningsanläggning. Anläggningen kommer att bli den första av många som vi planerar att replikera över hela Europa och representerar den högsta standarden för att skapa en helt cirkulär ekonomi inom däckåtervinningssektorn. Avtalet med SDAB markerar en viktig milstolpe och vi är stolta över att inleda detta samarbete, säger Stefano Madeddu, General Manager för JV Swedish operations.
– Vi letar ständigt efter bättre alternativ för att använda återvunna däck, och den innovativa Enviros pyrolysteknik som används i denna nya fabrik är en milstolpe i denna strävan. Detta avtal bekräftar också att vårt arbete med att sortera och skräddarsy efter kundernas behov ger framgång, tillägger Fredrik Ardefors.