Nyheter

Nokia och Wipro i mångmiljonaffär

Teknikföretaget Wipro har valts ut att se över och förbättra Nokias servicedesk och tillhandahålla IT-support i realtid till Nokias globala nätverk av anställda. Wipro ska bygga en skräddarsydd AI-driven och molnbaserad lösning för Nokias arbetsstyrka, som globalt består av cirka 86 700 personer i 130 verksamhetsländer.

Lösningen syftar till att förbättra de anställdas arbetsupplevelse genom lättillgängliga, modulära, säkra, och automatiserade tjänster. Wipro-ägda Designit kommer att genomföra användarundersökningar för att säkerställa att anställda ska få rätt assistans vid rätt tidpunkt.

Resultatet kommer att bli en upplevelsedriven och always-on omni-channel IT-supportavdelning, som globalt kommer att förse anställda med flexibla och säkra tjänster, och ge dem möjlighet att effektivt navigera i en hybrid arbetsmiljö.

– Generativ AI håller snabbt på att bli en avgörande komponent i digitala arbetsplatstjänster, säger Vinay Firake, Sr. Vice President & Managing Director Nordics, Wipro Limited. Vi är stolta över att samarbeta med Nokia och bygga en IT-supportlösning som kommer att förbättra medarbetarnas vardag. Vår kompetens inom molnbaserade teknik i kombination med vårt designfokuserade tillvägagångssätt kommer att ge Nokias anställda personligt stöd, som gör att de kan utnyttja tekniken bättre och leverera mer värde till sina kunder.

– På Nokia intensifierar vi insatserna för att höja och säkra användarupplevelsen av våra IT-tjänster. En viktig pelare är ett moderniserat fjärrsupportkoncept som använder den senaste tekniken för att ge sömlöst, säkert och effektivt stöd – oavsett plats, enhet eller nätverk. Genom att implementera detta koncept ges våra medarbetare möjlighet att självbetjäna sina problem, ge kompetent och kontextuell vägledning, och koppla samman användare med experter. Vi har valt Wipro som vår partner i denna transformationsresa, säger Marije van Donk, Vice President, Head of User Experience, Nokia.