Nyheter

Yilport Gävles containervolymer ökar – 57% marknadsandel på östkusten

Mer än hälften av containrarna på Sveriges östkust hanteras nu över Yilport Gävles kajer. Det står klart efter att 2023 års godsvolymsammanställning från Sveriges Hamnar har inkommit. Yilport Gävle cementerar därmed sin plats som östkustens största containerterminal.

Trots att den svenska marknaden minskar med tre procent sedan 2021, ser Yilport Gävle en ökning av containervolymen med 30 procent och en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 14 procent under de senaste tre åren. Från 2021–2023 steg således Yilport Gävles marknadsandel av den totala containervolymen i Sverige från nio till tolv procent.

Ser man enbart till östkusten har Yilport Gävles marknadsandel ökat med tio procentenheter under samma period, från 47 till 57 procent.

Eryn Dinyovszky, vd för Yilport Nordic:

– Sveriges östkust har en ny containergigant i Yilport Gävle. Våra satsningar på infrastruktur och effektiva logistiklösningar har inte bara cementerat vår position som ledare, utan också möjliggjort betydande tillväxt trots en utmanande marknad. Vi är bra placerade mitt i Mellansverige med närhet till såväl Stockholm som norra Sverige vilket lockar nya kunder och fler importflöden. Samtidigt har den ökade kapaciteten gjort att rederierna kunnat öka storleken på fartygen som anlöper oss, utan att förlora i produktivitet. Vi kommer att fortsätta att driva fler lösningar som terminaloperatör för att möta våra kunders behov och samtidigt utveckla vår verksamhet.

En del i förklaringen till den stora ökningen över de här åren är den miljardinvestering i ny infrastruktur som Yilport Gävle genomförde 2021. Investeringen bestod av en utbyggnad av containerterminalen där det lades till 75 000 kvadratmeter markyta, en ny kaj med tre kranar, sex automatiserade RTG-kranar med möjlighet till kylcontainerlagring, och en gränskontrollstation för livsmedel. Allt som allt har investeringen gjort att kapaciteten mer än fördubblats, med en ökning från 250 000 TEU till 600 000 TEU per år.

Satsningen har möjliggjort effektivare godshantering och öppnat upp för fler och större fartygsanlöp. Det har tillsammans med en stark svensk basindustri gynnat containeriseringen av exportgods vid Yilport Gävles fyra Container Freight Stations (CFS).

Dessa stationer är inriktade på olika godsslag: stål, trävaror, papper som lagras i det automatiserade höglagret, och en station för övrig gods såsom maskindelar. Sammanlagt har CFS-segmentet ökat med närmare 70 procent under perioden 2021–2023.

Nya importflöden via Gävle med slutstation i Stockholmsområdet har också tillkommit under åren. Det beror till stor del på det strategiska läget hos systerterminalen Yilport Stockholm Nord i Rosersberg, mellan Stockholm och Uppsala i Sveriges största konsumtionsmarknad.

Det har lett till en utökning av den egna tågpendeln som går mellan Yilport Gävle och Yilport Stockholm Nord. Tågpendeln har ökat från tre till fyra tåg per vecka, där vissa veckor även krävt ett extrainsatt femte tåg för att hantera volymerna.