Echandia, den ledande svenska leverantören av maritima batterisystem, har fått en order från Öresundslinjen på konvertering av M/S Hamlet från fossilbränsleberoende till full eldrift. Batterisystemet är planerat att levereras under första halvåret 2025.
M/S Hamlet trafikerar sträckan Helsingör – Helsingborg och korsar Öresund upp till 8 000 gånger per år. Batterisystemet är skräddarsytt för en livslängd på minst 10 år utan att batteriet behöver bytas ut. Dessutom kan batteriet laddas i båda portarna på så lite som 11 minuter i genomsnitt.
– Efter att ha utvärderat flera batterileverantörer för detta betydande konverteringsprojekt, stod den överlägsna livslängden och den lägre vikten av Echandia batterisystem ut som de främsta anledningarna till att Echandia blev det optimala valet för oss, säger Kristian Durhuus, VD på Molslinjen. Dessa faktorer bidrar till den lägsta totala ägandekostnaden (TCO) och miljöavtryck jämfört med andra alternativ.
– Denna order visar återigen erkännandet av Echandias batterisystem inom den maritima marknaden, särskilt i Danmark. Efter den framgångsrika utplaceringen av hamnbussar i Köpenhamn 2020 och säkrat kontraktet för Molslinjens RoPax-färjor till Als och Samsö 2022, är det uppenbart att danska redare i allt högre grad värdesätter fördelarna med Echandia när de utvärderar batterisystemsalternativ Vi är hedrade över att ha blivit utvalda av Öresundslinjen, en ledare inom maritim elektrifiering, för detta betydande projekt, säger Morten Larsen, regionchef för EU på Echandia.