Nyheter

Mycket eldrift på Svenska Maskinmässan

En tydlig trend på Svenska Maskinmässan på Solvalla som i dag är inne på andra dagen är eldrivna maskiner. De flesta maskintillverkarna visar batterielektriska maskiner. Även om det nu finns elmaskiner finns fortfarande mycket att göra för att maskinerna ska kunna laddas.

Caterpillar visar på mässan ett portabelt batteri för laddning av maskiner.

Maskintillverkarna har utvecklat sina lösningar för eldrift på olika sätt. I vissa fall har dieselmotorn plockats bort och en elmotor och batterier satts in i stället. Andra har konstruerat om maskinen från grunden med eldrift som mål.

I Liebherrs monter kan besökarna bland annat se den batterielektriska kompaktlastaren L 507 E. Det är Liebherrs första eldrivna hjullastare i serieproduktion. Där dieselmotorn tidigare satt finns plats för två batterier. Maskinen har ett högvoltssystem på 400 volt och litium-ionbatterier. Med ett batteri är effekten 32,2 kWt och med två batterier det dubbla.

– Liebherr såg att andra tillverkares elhjullastare med lågvoltsystem fick problem under den kalla årstiden i Sverige. Därför satsade vi på ett högvoltsystem som klarar kyla bättre, säger Jörg Miethke som är försäljningsdirektör på Liebherr Sverige.

L 507 E kan arbeta åtta timmar med ett batteri och 16 timmar med två batterier. Laddning upp till 80 procent går på 90 minuter respektive tre timmar. Någon separat snabbladdare behövs inte utan laddningen görs med en ombordladdare av samma typ som används till personbilar.

Det går även att ladda i ett uttag med 230 volt men då tar laddningen längre tid.

– Att Liebherr satsar på batterielektriska maskiner är främst av miljöskäl. Men jag blev positivt överraskad när det visat sig att L 507 E faktiskt har lite bättre prestanda än dess dieseldrivna motsvarighet. Du får full kraft i drivlinan omedelbart och det gäller även hydrauliken, berättar Jörg Miethke.