Nyheter

Hedin Bil bestrider M Sveriges påståenden om felaktigt agerande

I fredagens Dagens Infrastruktur publicerade vi ett inlägg från M Sverige: ”Varningsklockor kring privatleasing – Hedin Bil agerar i strid med avtal.” 

Från Hedin Bil kommer nu en kommentar och ett förtydligande:

”På Hedin Bil arbetar vi hårt och löpande för att säkerställa en hög kundnöjdhet och förbättra vår kundupplevelse i alla avseenden. Detta gäller självklart även för våra privatleasingkunder. Privatleasing är en vanlig finansieringslösning och där vi vet att tydligheten är central.

Vi vill lyfta fram att enligt privatleasingavtalet har hyrestagaren ansvar för att vårda fordonet under leasingperioden. Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, eller om detta inte är möjligt, att kompensera för skador som uppkommit på grund av bristande efterlevnad av avtalsenliga skyldigheter, som service och reparation.

När ett privatleasingavtal löper ut förvärvar återförsäljaren (i det här fallet Hedin Bil) äganderätten till fordonet från hyresgivaren (i det här fallet Santander).

När fordonet återlämnas till Hedin Bil övergår alltså även äganderätten från hyresgivaren Santander till Hedin Bil. I samband med detta överförs vissa rättigheter från Santander till Hedin, inklusive rätten att fakturera kunden för kostnader för onormalt slitage, enligt vad som är fastställt i avtalet.

Våren 2022 uppdaterade vår partner Santander sina privatleasingavtal för att tydliggöra att det är återförsäljaren som, vid återlämning, ansvarar för att debitera eventuella kostnader för onormalt slitage. Vi ser kontinuerligt över den information som skickas till kunder inför återlämning för att säkerställa att vår kommunikation kring praktiska frågor, inklusive fakturering, är tydlig och transparent. Våra säljare är även tydligt instruerade att informera kunderna om detta när kunden får sin bil levererad.

Vi vill också understryka att det är vår policy att alltid följa rekommendationer från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), och vi tar dessa rekommendationer på största allvar.”