En ny analys från Stockholms Handelskammare visar att de samhällsekonomiska konsekvenserna kan uppgå till 168 miljoner kronor per år till följd av att Uppsalapendeln försvinner från och med den 15 december i år.
Analysen visar att förändringar i turtäthet och punktlighet kan få betydande samhällsekonomiska konsekvenser.
Om inga nya tåg ersätter den kapacitet som försvinner när Uppsalapendeln upphör, beräknas de årliga samhällsekonomiska förlusterna kunna uppgå till 168 miljoner kronor.
Ett alternativt scenario, där Mälartåg tar över trafiken och bibehåller samma punktlighet som deras nuvarande linjer, skulle innebära en årlig förlust på cirka 58 miljoner kronor eftersom SJ har högre punktlighet.
– Att Uppsalapendeln försvinner riskerar att få kraftiga samhällsekonomiska konsekvenser. Vår analys visar att skadan kan uppgå till hela 168 miljoner kronor per år beroende på hur lösningen ser ut från och med den 15 december, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelskammares beräkningar bygger på en scenarioanalys av tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala från och med den 15 december. Beräkningarna visar att den samhällsekonomiska kostnaden för att Uppsalapendeln upphör beräknas till mellan 58 och 168 miljoner kronor, beroende på trafiksituationen efter att SJ lämnat.
I det bästa scenariot klarar Mälartåg att täcka SJ:s avgångar, med bibehållen punktlighet på dagens nivå. I det sämsta scenariot finns inget trafikbolag som kan ersätta SJ:s avgångar, vilket leder till att väntetiden mellan avgångarna ökar med 20 minuter. Beräkningarna baseras på ASEK 8.0:s värden för restider och turintervaller.