Bjerking ansvarar för vibrations- och bullermätning i tunnelbanans delprojekt Söder (blå linje från Kungsträdgården till Nacka och Söderort) samt Sickla station.
Tunnelbanans Blå linje byggs ut för att skapa fler resmöjligheter och öka kapaciteten mellan norra och södra Stockholm. Mellan Kungsträdgården och Nacka byggs flera nya knutpunkter för framtidens kollektivtrafik. Trafikstart för Blå linje till Nacka planeras till år 2030.
Bjerking ansvarar för de omfattande vibrationsmätningar som utförs i byggnader, anläggningar och övriga konstruktioner i närheten av arbetsområdet. Hos verksamheter med känslig utrustning, exempelvis datahallar, utförs även accelerationsmätning för att skydda utrustningen allt eftersom.
Sedan 2019 har Bjerking på uppdrag av Region Stockholm gjort mätningar i samband med förlängningen av tunnelbanans blå linje till Nacka och nu fortsätter de med Sickla station.
– Det är alltid kul att få vara med i de stora infrastrukturprojekten, säger Michel Ehn, uppdragsansvarig för vibrationsmätningar. Vi är många på enheten som har varit involverade i de flesta av de stora infrastrukturprojekten tidigare, så som exempelvis Citybanan, Nya Karolinska, Förbifart Stockholm och Projekt Slussen. Det är troligtvis en anledning till att de vill ha med oss igen.
Bjerking utför bullermätningar av både luftburet buller från arbeten ovan jord samt stomljud i byggnader från arbete i tunnlarna. I de mest känsliga byggnaderna där värdefulla konstföremål finns, utförs utökad mätning av till exempel sprickvidd, luftfuktighet och temperatur samt triaxiell accelerationsmätning.-
– Alla mätningar övervakas av projektets olika aktörer i det webbaserade mätsystemet Sigicom INFRA Net, berättar Michel Ehn. Där kan vi följa tunnlarnas framdrift och utföra nödvändiga analyser.