I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter till och från hamnen, ett arbete som haft en fantastisk utveckling de senaste åren. Tisdagen den 17 september besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.
Intermodal trafik, dvs kombination av trafikslagen järnväg, sjö och väg, är det mest miljömässiga sättet att få fram sitt gods på.
− Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter. Vi är Europas mest hållbara RoRo-hamn och vi kan bidra till att mer gods går på järnväg och därmed avlasta vägnätet, vilket är det mest optimala för miljön. Det kan inte finnas någon som är motståndare till detta, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.
Fortsatt stor framgång för hållbara transporter
Trelleborgs Hamn har haft en mycket stark ökning på den intermodala järnvägstrafiken de senaste åren. År 2023 åkte nästan 40 000 trailers till eller från Trelleborgs Hamn med järnväg. Ökningen har fortsatt, under perioden januari – juli 2024 har volymen ökat med 12,7 % jämfört med samma period 2023.
− Hamnens unika logistiska läge, där Europa möter Skandinavien, och med möjlighet att kombinera trafikslagen järnväg, sjö och väg, är en framgångsfaktor. År 2033 pekar prognoserna på 150 000 enheter. För att hantera detta stora antal behöver Trelleborgs Hamn ha tillgång till en modern intermodal terminal för att förbättra hanteringen av intermodala tåg och järnvägsanslutningar, säger Jörgen Nilsson.
Trafikverket och Trelleborgs Hamns goda samarbete
Trafikverket och hamnens samarbete fokuserar nu på att förbättra logistikkedjorna och främja överflyttning av transporter från väg till järnväg som är det mest miljövänliga sättet. Just nu är tanken att förlänga nuvarande utdragsspår för att förbättra logistiken i terminalen, samtidigt som Trafikverket utreder möjligheten att förändra godsbangården i Trelleborgs Hamn, för att klara en kapacitetsökning längre fram.
Det finns en förhoppning att ett avtal avseende utveckling av den intermodala terminalen och godsbangården kan tecknas 2025, med en överenskommelse om ett längre arrendeavtal. Området kan sedan successivt tas över av kontrakterad part under 2026 för att vara helt färdigbyggd av denna under 2027/2028.
Med en ny modern terminal får Trelleborgs Hamn samma möjlighet att hantera drygt 150 000 trailers på järnväg som systerhamnarna i Rostock, Travemünde och Swinoujscie.
Foto: Thomas
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn. Roll-on/Roll-off syftar på att fordon och hjulförsett gods kan köras på och av fartyget. Hamnens är en av Sveriges fem corehamnar, utsedd som strategiskt viktig av EU och en viktig del av de europeiska transportkorridorerna. Trelleborgs Hamn är också Sveriges enda hamn med järnvägsfärjor i reguljär trafik. Hamnen hanterar en stor del av Sveriges import och export, och har därmed en viktig betydelse och roll för godstransporternas klimatomställning.