Nyheter

Ny standard för värgasdrift: Renault Master H2-Tech-prototyp

Renault introducerar en helt ny Master H2-Tech-prototyp vid IAA Transportation-mässan i Hannover. Denna vätgasdrivna version kompletterar sortimentet som redan innehåller el- och dieselmotorer. Renault Masters multienergi-plattform integrerar vätgasarkitekturen utan att dra ner på någon av styrkorna som har gjort Master till Europas ledande transportbil.

Nya Renault Master är det enda fordonet i sin klass tillverkat i Frankrike med multienergiplattform (förbränning, el och vätgas) och alla karossvarianter tillverkas på samma löpande band vid Batilly-fabriken (nära Metz). Motorer, växellådor och batterier tillverkas i Frankrike och 84 % av leverantörerna är baserade i Frankrike.

Medan förbrännings- och el-versionerna redan finns på marknaden, kommer nya Renault Master att marknadsföras i en vätgas H2-Tech-version 2025.

Världspremiären av Master H2-Tech Prototype presenterar funktionerna i denna nya nollutsläppsversion av Master, utvecklad av HYVIA, ett joint venture mellan Renault Group och Plug dedikerat till vätgastransporter. Renault har, som pionjär och ledare inom kommersiella fordon under de senaste 15 åren, närmat sig vätgaslösningar på samma sätt: att erbjuda en ny typ av energikälla utan att kompromissa om användningen.

Vätgasversionen har designats för att erbjuda konstant drifttillgänglighet och sinnesro vid intensiv användning av yrkesproffs.

Med längst räckvidd i sitt segment, 700 km WLTP-autonomi*, oavsett väderförhållanden, och en laddningstid på 5 minuter, bekräftar Renault Master sin status som det nya riktmärket oavsett vilken energislag man väljer.

Nya Renault Master H2-Tech-prototypen är en stor, banbrytande innovation, möjliggjord av H2-expertisen som utvecklats av HYVIA under mer än 3 år, baserat på kundfeedback om de två första H2-Tech-versionerna, tillgängliga sedan 2023. Denna innovation erbjuder tillförlitlighet och prestanda, tack vare en vätgasarkitektur som är helt integrerad i fordonsplattformen redan från designstadiet, vilket bevarar både lastutrymme och nyttolasten.

Den nya generationens Dual Power: batteri- och bränslecellsenergiarkitektur är energieffektiv och erbjuder oöverträffad räckvidd på upp till 700 km WLTP*, med ett integrerat multimediasystem för optimerad hantering av räckvidd och H2-förbrukning.

Den framtida Renault Master H2-Tech kommer att marknadsföras av Renault och kommer att dra nytta av ett nätverk av specialiserade H2-Tech-återförsäljare som är utbildade i utmaningarna med vätgas för försäljning och eftermarknad av denna nya version. Fordonet kommer att vara helt integrerat i Renaults kommersiella fordonssortiment och kommer att stödjas av märkets alla kommersiella expertis.

Renault Master H2-Tech kommer även fortsättningsvis att drivas av HYVIAs H2-expertis, som bygger på dess förmåga att initiera, utveckla och stödja H2-ekosystem med ett unikt och heltäckande erbjudande: vätgasbilar, H2-stationer, leverans av fossilfri vätgas och finansieringslösningar.