För några år sedan beskrevs Northvolt som en nyckel för att lyckas med den gröna omställningen och för att Europa inte skulle hamna i ett strategiskt underläge gällande avancerade batterier. Kommuner konkurrerade om batteritillverkarens fabriksetableringar och de som valdes ansågs ha dragit en rejäl vinstlott. Nu är narrativet ett annat.
NewsMachine har spårat den negativa publiciteten kring batteritillverkaren från 1 januari 2023 till i dag. Detta genom en funktion i NewsMachines sökverktyg som registrerar träffar när Northvolt nämns tillsammans med negativa markörer i en och samma mening, som problem, konkurs, kris och varsel.
Under de första 11 månaderna är de negativa omnämnandena ytterst sporadiska. Då handlar det om att Northvolt har ”problem” att finna kvalificerad arbetskraft och att Northvolts etablering innebär utmaningar av olika slag för berörd kommun.
Det handlar om besvär som tillstöter i samband med den allmänna tillväxt som etableringen för med sig, i grunden angenäma problem alltså. Yttre omständigheter som till exempel inbromsningen i bostadsbyggandet beskrivs som ett hot mot Northvolts tidsplan.
Under hösten förra året får publiciteten emellertid en annan karaktär då de negativa aspekterna kopplas till Northvolts verksamhet specifikt. Det rapporteras om extensivt övertidsarbete, brister i arbetsmiljön och olyckor. Det senare är ett ständigt närvarande tema och efter hand kommer även rapporter om produktions- och leveransproblem smygande, men sett till hur mycket det skrivs om bolaget är det uppseendeväckande lite negativ publicitet. Under sommaren sker dock en avsevärd ökning av den negativt vinklade rapportering och i september i år öppnas slussarna på vid gavel.
Nu handlar det om att batteritillverkarens existens är hotad och ”Northvolts kris” får nu ses som ett etablerat begrepp.
– Det är intressant att följa narrativet kring Northvolt där bolaget går från frälsarstatus till ett fullfjädrat krisbolag på en relativt begränsad tid, inte utan att visst mått av skadeglädje ger sig till känna. Till en början är det idel skönmålning och de problem som uppmärksammas och som ger utslag i den negativa publiciteten är kopplade till att bolaget befinner sig i en expansiv fas. Nu ger mediebilden för handen att batteritillverkaren kämpar för sin existens, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine.