För 25 år sedan, i september 1999, startade det luxemburgska rederiet CLdN sin trafik mellan Göteborgs Hamn och det belgiska transportnavet Zeebrugge. Sedan dess har trafiken fortsatt utvecklas vad gäller frekvens, destinationer kapacitet, volym och inte minst hållbarhetsprestanda.
Det var skogsindustrijätten Stora Ensos behov av att nå sina kunder på den centraleuropeiska marknaden som låg till grund för startskottet för rederiets verksamhet i Göteborgs Hamn. Man kom fram till att Zeebrugge i Belgien var det optimala navet för vidare distribution in i Centraleuropa, och det blev CLdN som fick uppdraget att ta skogsprodukterna sjövägen dit.
– Det var i september 1999, men CLdN:s trafik mellan Göteborgs Hamn och Zeebrugge består än idag. Mycket har dock hänt sedan dess, berättar Emil Holmgren, Country Manager på CLdN.
– Under de 25 år som gått sedan starten har vi breddat vårt linjenätverk där vi idag även når viktiga tillväxtregioner i exempelvis Spanien, Portugal, Storbritannien och Irland. Sedan har flottan uppgraderats flera gånger till de moderna fartyg vi har idag, som både har större kapacitet och en miljöprestanda i toppklass.
Från början var fartygen specialdesignade för Stora Ensos särskilda containerstandard, SECU (Stora Enso Corgo Unit). Men över tid har rederiet breddat erbjudandet och idag skeppar man en mix av trailers, tankcontainrar, maskiner, fordon och projektlaster för en bred kundkrets.
Även kopplingarna till inlandet har utvecklats. CLdN:s anlöp hanteras snabbt och effektivt av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal som även driftar den intilliggande Arken kombiterminal. Det har skapat nya förutsättningar för en smidig integration av järnvägs- och fartygstrafik.
CLdN har blivit en allt viktigare del av hamnens totala erbjudande, menar Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB:
– CLdN är en långsiktig, viktig aktör i hamnen som både stått för en stabil och pålitlig service över tid, samtidigt som man står för nytänk och flexibilitet. På så sätt har man byggt upp det förtroende man åtnjuter på marknaden idag, säger Jacob Minnhagen.
Likt de senaste 25 åren så fortsätter rederiet att blicka framåt – genom att fortsätta investera i hållbara transporter och ökad konkurrenskraft. Bland annat har man en ny fartygsserie beställd som kommer att innebära ytterligare kapacitet och ännu bättre miljöprestanda.
– Vi är väldigt stolta över vår historia i Göteborg – under den tiden har vi också byggt en stabil grund att ta avstamp från mot de kommande 25 åren då vi strävar efter att fortsätta utveckla vårt erbjudande ytterligare tillsammans med våra kunder och partners.