Nyheter

Växjö kommun skickar skrivelse till regeringen – kräver att dubbelspår mellan Växjö och Räppe byggs

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Järnvägssträckan mellan Växjö och Alvesta är en av de mest belastade enkelspåriga järnvägarna i Sverige, med över 100 tåg som trafikerar den varje dag. Detta enkelspår är kritiskt både för persontrafiken, där många arbetspendlare och studenter är beroende, samt för godstransporter. Det långsiktiga målet är ett dubbelspår på hela sträckan men det är just sträckan Växjö-Räppe som legat med i planen och nu riskerar att prioriteras bort.

– Vi har både viljan och ambitionen att utveckla trafiken där kommunen har rådighet, men nu måste staten ta sitt ansvar och säkerställa att infrastrukturen som de ansvarar för håller måttet, säger Malin Lauber (S), kommunstyrelsens ordförande.

I skrivelsen lyfter Växjö kommun hur Trafikverkets planer på att prioritera bort upprustningen kan hota regionens framtida tillväxt. Sträckan är redan hårt belastad och fler förseningar riskerar att slå hårt mot både näringsliv och boende i hela Sydostregionen.

– Flera företag i regionen har lyft hur viktig en bättre järnväg är för deras verksamheter. Många av dem är beroende av att järnvägen fungerar, både för att kunna behålla och rekrytera medarbetare men också säkra leveranser, säger Maria Garmer (V), 1: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

Dubbelspåret behövs för att förbättra kapaciteten, minska förseningarna och främja hållbara transporter i hela södra Sverige. Sträckan är också en viktig länk i det internationella godsstråket Baltic-Link och spelar en strategisk roll för Sveriges försvar efter landets inträde i Nato.

– Det är inte bara en regional fråga – utan en nationell och internationell angelägenhet. Kust till kustbanan är en viktig länk i det europeiska godsstråket och får ökad betydelse med Sveriges Nato-medlemskap, säger Pernilla Tornéus (M), 2: a vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Att investera i järnvägen handlar inte bara om infrastruktur – dubbelspår betyder färre förseningar, smidigare pendling och en starkare region. Det är också en viktig del i att bygga en hållbar framtid för kommande generationer, säger Per-Olof Löfberg, enhetschef strategienheten.

Om nationella planen

Regeringen ger direktiv till Trafikverket att ta fram förslag till en ny nationell plan för transportinfrastruktur, och till de regionala planupprättarna att ta fram länsplaner. Planperioden är normalt tolv år med en revidering vart fjärde år.

Den nationella planen för transportinfrastruktur beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas.

Den omfattar:

drift och underhåll samt riktade miljöåtgärder i hela det statliga vägnätet

investeringar och trimningsåtgärder på statliga järnvägar och nationella stamvägar

investeringar i sjöfart (farleder och slussar)

statlig finansiering till länsplanerna