Den 30 september rullar Skånetrafikens nya bussar i Kristianstads stadstrafik. Kristianstad blir den andra av Skånes fyra större städer att få en helt elektrifierad kollektivtrafik. De nya bussarna innebär en tystare trafik utan avgasutsläpp.
– Vi är oerhört glada att nu kunna modernisera stadsbusstrafiken i Kristianstad. Nu kommer toppmoderna bussar att ersätta de nuvarande bussarna som idag är upp till 14 år gamla. Detta är inte bara bra ur miljösynpunkt utan även för komforten för såväl resenärer som våra förare. Bussarna kommer vara rymligare med mer plats för såväl för barnvagnar, rullstolar eller rullatorer ombord. Vi hoppas att Kristianstadborna kommer uppskatta denna modernisering och uppgradering av stadstrafiken, säger Carina Zachau (M), Kollektivtrafiknämndens ordförande.
Det blir 23 nya elbussar av märket Solaris till stadstrafiken och de ersätter motsvarande antal biogasbussar som är 12 till 14 år gamla. 20 av de nya bussarna blir tre meter längre och därmed rymligare än de gamla, där det hittills bara har funnits fem längre bussar.
– Nu gör vi Kristianstads redan uppskattade stadstrafik ännu bättre. Utöver att vi blir mycket miljövänligare så kommer vi även få betydligt tystare bussar än vad vi är vana vid i Kristianstad, både för våra resenärer ombord och för allmänheten utanför bussen. Sommartid kan vi räkna med svalare resor då klimatanläggningen är mycket effektivare i de nya elbussarna, säger Saman Tondnevis, chef för Affärsområde buss på Skånetrafiken.
Det blir också flera platser för barnvagnar, rullstolar eller rullatorer ombord vid den så kallade flexibla ytan. Både den större och den mindre bussmodellen har fyra prioriterade platser för exempelvis rörelsehindrade eller synskadade och tre dörrar för enklare på- och avstigning. Alla de nya bussarna har mer komfortabla stolar med högre ryggstöd.
Stadstrafiken i Kristianstad är populär bland kunderna. Under förra året gjordes 3,2 miljoner resor vilket var en ökning på 11 procent jämfört med föregående år. Kunderna ger trafiken ett medelbetyg på 8,8 av 10 vilket är ett högt betyg i den skånska busstrafiken. Även punktligheten är god där 88 procent av bussarna kommer i tid enligt Skånetrafikens punktlighetskrav.
Förarna kommer att få en hypermodern arbetsplats med flera nya hjälpmedel. Bland annat är bussarna utrustade med elektroniska backspeglar där kameror ersätter de konventionella sidospeglarna. Med dessa förbättras sikten både dagtid och kvällstid. Fordonen är även utrustade med ett avancerat förarassistanssystem (ADAS) som bland annat uppmärksammar föraren på gång- och cykeltrafikanter och andra faror i trafiken.
Fakta:
Trafiken i Kristianstad körs av VR Sverige AB på uppdrag av Skånetrafiken.
20 st Solaris Urbino 15 Electric
44 sittande passagerare
Max 18 stående passagerare
Max effekt elmotor 270 kW
Dörrar 2+2+1
Batteristorlek 560 kWh
Räckvidd upp till 500 km
3 st Solaris Urbino 12 Electric
22 sittande passagerare
Max 44 stående passagerare
Max effekt elmotor 250 kW
Dörrar 2+2+1
Batteristorlek 420 kWh
Räckvidd upp till 450 km