När elfärjan Aurora går i trafik den 2 oktober efter ett varvsuppehåll, är det en färja som nästan är oigenkännlig. Hela färjan har genomgått en makeover från utsida till insida och restaurangen har fått en helt ny inramning och nytt namn – Opus Wine & Dine – där färjans många turapassagerare kommer få en upplevelse där kvalitet går före kvantitet.
Elfärjan Aurora är näst intill oigenkännlig. Öresundslinjens elfärja är just nu på varv i Landskrona, där färjan blir ommålad och får Öresundslinjens logotyp. Alla passagerarområden inne på färjan totalrenoveras. Det innebär att golv, tak, väggar och inredning på 11 000 m2 blir helt nytt. Även butiken blir större och får ett ännu bredare sortiment för de shoppingsugna.
Dessutom kommer en rad tekniska system att ses över och uppdateras innan färjan åter sätts i drift på sin rutt mellan Helsingborg och Helsingör den 2 oktober.
– Vi ser fram emot att se färjan tillbaka i sin välbekanta omgivning och vi ser mycket fram emot att visa upp den ”nya” färjan för våra gäster. Och kanske allra mest ser vi fram emot att visa dem restaurangen, Opus Wine & Dine, säger Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
I mars i år fick systerfärjan Tycho Brahe en ny restaurang – Libitum Social Dining – som omedelbart blev en flytande succé med många buffégäster. Och nu är det Auroras tur, där matgästerna kan segla fram och tillbaka och välja à la carte rätter och viner från en noga utvald vinlista.
– Vi investerar i gästernas upplevelse ombord. Öresundslinjen förbinder två länder och en region och är samtidigt en mötesplats ute på Öresund. Både lokalbefolkning och turister har tagit till sig turakonceptet och för dem höjer vi nu ribban både i glaset, på tallriken och i restaurangmiljön, lovar Kristian Durhuus.