Nyheter

Avinor samarbetar med Amadeus för att digitalisera Norges flygplatser

De två företagen skapar tillsammans framtidens passagerarupplevelse med mobila agenter och bättre bagagehantering. Operatör av Norges 43 statligt ägda flygplatser blir helt insiktsdriven med ny data- och analysplattform.

Norges statligt ägda flygplatser kommer att genomgå ett stort digitalt omvandlingsprogram enligt villkoren i ett nytt långsiktigt partnerskap mellan Amadeus och Avinor som innebär att flygplatsoperatören utökar och utvidgar sin användning av Amadeus teknologi.

Centralt för partnerskapet är ett åtagande att tillsammans skapa framtidens passagerarupplevelse med passagerartjänster som kan levereras var som helst och med vilken enhet som helst, snarare än fasta servicepunkter som incheckningsdiskar.

Visionen innebär att incheckningsagenter på Avinors flygplatser kan röra sig runt i avgångshallen för att betjäna passagerare från flera olika flygbolag med hjälp av en app på en surfplatta eller mobil. De ambulerande handläggarna kommer att kunna ta pass eller biometriska data och enkelt skriva ut bagagetaggar eller boardingkort från vilken kiosk som helst i terminalen. Med den här möjligheten behöver passagerarna inte längre köa, utan kan checka in och lämna sina väskor var som helst i terminalen.

Som en del av detta kommer Norges 43 flygplatser att uppgradera sin användning av Amadeus Cloud Use Service (ACUS) på mer än 800 servicepunkter samt börja driva koncernens 250 självbetjäningskiosker för incheckning med Amadeus programvara. Avinors flygplatser har också möjlighet att aktivera biometri för hela passagerarupplevelsen, inklusive incheckning, tillgång till lounge och ombordstigning, vilket minskar manuella dokumentkontroller och ytterligare minskar friktionen i passagerarupplevelsen.

Utöver navet i Oslo driver Avinor flera små flygplatser som betjänar avlägsna platser med relativt lite trafik under lågsäsong. Företagen ser framför sig att dessa mindre flygplatser kan skötas utan behov av kostsam infrastruktur som incheckningsdiskar eller flyginformationsdisplayer, och att Avinor kan sköta dem på distans med hjälp av mobila enheter som iPads som är anslutna till Amadeus molntjänster.

Tjänsterna omfattar nu lanseringen av Amadeus Airport Insights, en avancerad data- och analysplattform. Genom att utnyttja AI och maskininlärningsförmåga ger denna plattform Avinor möjlighet att effektivt analysera miljontals datahändelser från olika kontaktpunkter i terminalen, vilket avsevärt förbättrar beslutsfattandet och passagerarupplevelsen.

Denna helt insiktsdrivna strategi innebär att Avinor kommer att få tillgång till prediktiva analyser och proaktiva varningar som stöder bättre beslutsfattande. Avinors operativa team kommer att veta hur lång tid passagerarna tillbringar i olika delar av terminalen, kunna proaktivt identifiera flaskhalsar i passagerarflödet och förutse perioder med hög eller låg efterfrågan för att bättre fördela resurserna.

Simen Bergsrud, Head of Digital Services, Avinor:

– Våra flygbolagskunder och resenärer förväntar sig en modern flygplatsupplevelse med minimala köer och en snabb, trevlig och effektiv service. Våra team kommer att arbeta hand i hand med Amadeus för att tillsammans skapa en enastående passagerarupplevelse som hjälper till att få tillbaka glädjen i flygresandet. Tekniken utvecklas snabbt och vi ser framför oss en framtid med mindre terminalhårdvara och ett mycket mer flexibelt sätt att betjäna passagerarna.

Yann Guillemain, SVP EMEA Airport & Airline Operations, Amadeus:

– Avinor har länge varit ledande inom teknisk innovation och har en stark tro på att ny teknik kan minska driftskostnaderna och förbättra flygplatsupplevelsen. Det här är ett flexibelt kontrakt som innebär att Avinor kommer att använda ett brett utbud av våra befintliga produkter, men jag är särskilt glad över den gemensamma utveckling som våra team kommer att genomföra för att ta fram helt nya sätt att betjäna passagerarna.

I syfte att minska kostnaderna och förbättra för passagerarna omfattar partnerskapet en rad ytterligare uppgraderingar av hur bagage hanteras och spåras samt hur meddelanden utbyts mellan olika aktörer på flygplatsen genom att gå över till nya digitala system.