Nu kan bygget av den nya östliga hamninfarten äntligen påbörjas. Efter att mark- och miljödomstolen i juni fastställde detaljplanen till Trelleborgs kommuns fördel, har även mark- och miljööverdomstolen nu gett grönt ljus för både den östliga hamninfarten och evakueringsvägen.
På onsdagen meddelade Svea hovrätts mark- och miljööverdomstol att de inte kommer att pröva de åtta inkomna överklagandena. Eftersom beslutet inte kan överklagas, innebär detta att detaljplanen har vunnit laga kraft och arbetet nu kan gå vidare.
Håkan Otterström, projektledare för Kuststad 2025, uttrycker sin glädje:
– Det här är en viktig pusselbit för att färdigställa ringvägen och den östliga hamninfarten. Jag vill rikta ett stort tack till alla som under lång tid har bidragit med sin kompetens och sitt engagemang. Genom vårt gemensamma arbete har vi nått ett framgångsrikt resultat. Nu kan vi med tillförsikt blicka framåt och fortsätta arbetet med Kuststad 2025.
Nästa steg i byggprocessen
Trelleborgs Hamn ansvarar för bygget av evakueringsvägen och den östliga hamninfarten. För hamnen innebär beslutet att arbetet med det så kallade backspåret kan slutföras, ett projekt i samarbete med Trafikverket och inom ramen för EU-projektet Green FIT.
Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn:
– Förlängningen av backspåret kommer att öka den intermodala trafiken, alltså övergången från väg till järnväg. Vi kan slutföra bygget av backspåret under året, men för att starta bygget av själva hamninfarten inväntar vi kommunens miljötillstånd.
Evakueringsvägen och ringvägen
Innan själva evakueringsvägen kan byggas behöver ett kustskydd anläggas som skyddar vägen vid höga vattennivåer Trelleborgs kommun räknar med att erhålla detta miljötillstånd i slutet av 2024. I så fall kommer det vara möjligt att bygga kustskydd samt evakueringsväg under 2025.
För att evakueringsvägen ska kunna användas som östlig hamninfart i framtiden, krävs även en ringväg runt Trelleborg. Arbetet med en ny detaljplan för östra Ringvägen pågår och inkluderar noggranna analyser av bland annat klimat, trafik och miljö. Planen förväntas gå ut på samråd i slutet av året eller början av nästa år.
Säkerhetsaspekter och framtida utveckling
En östlig hamninfart med tillhörande lastbilsuppställning är en förutsättning för att kommunen ska kunna utnyttja de ytor som frigörs när hamnverksamheten flyttas söderut. Arbetet med evakueringsvägen har förberetts genom omläggning av dagvattenledningar, flytt av högspänningskablar och rivning av byggnader, enligt Christopher Kolbjörnsen, projektledare för Ringväg och hamninfart i Trelleborgs kommun.
Jörgen Nilsson betonar vikten av evakueringsvägar:
– När hamnverksamheten flyttas österut kommer behovet av en östlig evakueringsväg att bli avgörande, både ur säkerhetsperspektiv och för räddningstjänsten. Försvarsmakten har också framhållit att en ringväg runt Trelleborg är nödvändig för militär rörlighet och Sveriges försvarsförmåga.
Beslutet om den östliga hamninfarten och evakueringsvägen markerar ett viktigt steg framåt i Trelleborgs utveckling och Kuststad 2025.