Nyheter

Eldrivna Volkswagen ID.7 Pro S nådde 794 km räckvidd på en laddning

I ett schweiziskt räckviddstest av nya ID.7 Pro S lyckades förarna komma hela 794 kilometer på en enda laddning av batteriet. Den officiella WLTP-räckvidden för modellen på upp till 709 kilometer överträffades därmed avsevärt.

WLTP-räckvidden vid blandad körning på upp till 709 km överskreds betydligt

Bilen kördes under dagtid på en definierad sträcka i verklig trafik, som inkluderade både huvudgenomfarter och motorvägssträckor

ID.7 Pro S med 86 kWh-batteri (netto) är konstruerad för högsta möjliga effektivitet och är en av de elbilar i sin klass som har längst räckvidd

Räckviddstestet ägde rum i mitten av förra veckan under ledning av projektledaren Felix Egolf, expert på långresor med elbilar. Volkswagen Team Schweiz körde ID.7 Pro S på en cirka 81 kilometer lång sträcka i stadsdelen Zug söder om Zürich. Testet skedde under dagtid på allmänna vägar och i normalt trafikflöde under hela körningen. Ruttprofilen var anpassad till vardagstrafiken och innefattade huvudgenomfarter, motorvägssträckor och landsvägar med kuperade avsnitt.

Åtta olika förare körde totalt 794 kilometer under två dagar i följd på en enda batteriladdning. Det motsvarar ungefär sträckan från Basel till Emden i norra Tyskland, där ID.7 tillverkas. Nettokörtiden var 15 timmar och 42 minuter och genomsnittshastigheten var 51 km/h. Den återstående räckvidden som visades var två kilometer.

Den genomsnittliga förbrukningen var exceptionellt låg och hamnade på 10,3 kWh/100 km. Jämförelsevis ligger modellens lägsta WLTP-värde på 13,6 kWh/100 km. Om man konverterar siffran till diesel motsvarar den genomsnittliga förbrukningen endast cirka 1,1 liter per 100 km.

En annan intressant detalj: Bilen som kördes var inte den mest räckviddsfördelaktiga utrustningsversionen av ID.7 Pro S. Med utrustning som komfortpaket, IQ.DRIVE förarassistanspaket, exteriörpaket Plus och värmepump (standard i Sverige), har testbilen en beräknad WLTP-räckvidd på upp till 700 km och en energiförbrukning vid blandad körning på 13,8 kWh/100 km.

Kör så långt som möjligt med så låg förbrukning som möjligt

Extremt energieffektiv körning är Felix Egolfs kompetensområde, han är en så kallad ”hypermiler”. Under 2020 och 2021 genomförde den schweiziska föraren två rekordkörningar i ID.3. En gång överskred han den teoretiska räckvidden för ID.3 1st Edition från Zwickau i Sachsen, Tyskland, till Schaffhausen i Schweiz genom att komma 531 km på en laddning. I det andra rekordförsöket med ett större batteri klarade ID.3 Pro S totalt 602 km på en enda laddning – över 15 alppass och på 13 000 meters höjd.

ID.7 Pro S – effektivitetsmästare i modellserien

Tack vare den nya effektiva eldriften och den utmärkta aerodynamiken (luftmotståndskoefficient på 0,23 beroende på utrustning) är ID.7 Pro S ekonomisk på vägen. Beroende på tillvalsutrustning har en WLTP-förbrukning på 13,6 till 16,2 kWh/100 km fastställts för ID.7 Pro S. Med den mest räckviddsfördelaktiga utrustningen är WLTP-räckvidden upp till 709 km.

Laddningstiderna är korta: På 10 minuter – tiden som behövs för en kaffepaus – strömmar energi för cirka 244 km räckvidd till batteriet vid en laddeffekt på 200 kW. Den laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter.

Ruttplaneraren för elbilar, som idag är standard i Sverige förutom i grundmodellen, är också till hjälp – den beräknar en optimal rutt med hänsyn till aktuell batteriladdning och tillgängliga laddningsstationer längs rutten. Den visar föraren de bästa laddningsstationerna och planerar nödvändiga laddningsstopp för att göra körningen så effektiv som möjligt. Den tar även hänsyn till trafikdata i realtid för att hitta den snabbaste och bekvämaste rutten.

Räckvidden är fastställd på dynamometer med rullar enligt WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) i den utrustningsversion som ger bäst räckvidd. Den faktiska WLTP-räckvidden kan variera beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden under verkliga förhållanden varierar beroende på körsätt, hastighet, användning av komfortfunktioner eller extrautrustning, yttertemperatur, antal passagerare/last, topografi samt batteriets åldrande och slitage.