Nyheter

Var är olje- och bilindustrin på väg i Europa?

TEXT: MIDLANDS

Oljeindustrins utveckling hänger samman med bilmarknaden eftersom en stor del av volymen används inom både tillverkning och för transporter som utförs av person- och lastbilar.

Prognosinstitutet ISIS beräknar att efterfrågan och konsumtionen av oljor i Europa har minskat med 17% 2018-2023 samt att den kommer fortsätta minska med ytterligare 25-30% fram till 2050. Orsakerna är minskad industriproduktion, förlängda bytesintervaller, ”filled-for-life” och elektrifieringen.

Inom transportsektorn omfördelas oljevolymerna med en ökning för kommersiell trafik (lastbilar) och en minskning för personbilar.

Europas export av personbilar har minskat med 16% de senaste åren, från 7,5 till 6,3 miljoner bilar. Av den totala vagnparken på 255 miljoner personbilar utgör elbilar 2% där 90% av nybilsförsäljningen inbegriper någon form av förbränningsmotor.

EU har politiskt stakat ut vägen till minskat fossilberoende med ”the green deal” som bland annat innehåller förbud av försäljning av nybilar med förbränningsmotorer 2035 och ett CO2-neutralt Europa 2050. Förutom elektrifiering kan ”zero emission fuels” bli en del av lösningen i framtiden.

Dessa bränslen är just el men även vätgas där CO2 används i produktionen av bränslena e-bensin och e-diesel. Etanol, biogas och FAME ingår inte i kategorin ”zero emission fuels”.

Foto: Alexander Lesnitsky