Andelen svenskar som använder sin mobil för att betala i fysiska butiker har ökat med 29 procentenheter under de senaste sju åren. I år svarar för första gången en majoritet att de gör det. Det visar en ny, riksomfattande undersökning om svenskarnas betalvanor som genomförts för tolfte året i rad.
Undersökningen och rapporten ”Sverige Betalar 2024” som tagits fram av Insight Intelligence tillsammans med Swedbank, Trustly, Adyen och Postnord Strålfors, visar hur svenskarnas betalvanor har förändrats fundamentalt under det senaste decenniet.
Sedan 2017 har mobila betalningar i butik ökat stadigt. Andelen som svarar det har ökat med 13 procentenheter bara under det senaste året. I år är det för första gången fler som svarar att de betalar med mobilen i butik (51 %), än som inte gör det (48 %). Den vanligaste betaltjänsten i samband med mobila butiksköp är Apple Pay.
— Sedan 2015 då tekniken som möjliggör kontaktlösa betalningar först lanserades i Sverige har nu mobila betalningar fått en allt mer dominerande roll i den fysiska handeln, säger Lukas Berg, VD på Insight Intelligence.
Det är framförallt de yngsta som betalar med mobilen i butik. Bland respondenterna mellan 16 och 29 år svarar 60 procent att de gör det, vilket kan jämföras med motsvarande 37 procent bland de som är mellan 65 och 74 år.
Undersökningen visar också att:
En majoritet föredrar självscanning framför bemannade kassor.
Få upplever betal-appar som säkra när det kommer till skydd mot bedrägerier.
De flesta vill inte använda kontanter, men vill att möjligheten att göra det finns.